23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Brigade Radar Predict gör dig klar för UN Reg 151!

Brigades Radar Predict är den senaste innovationen inom sidodetektionssäkerhet, speciellt utformad för att skydda cyklister från kollisioner med lastbilar. Det avancerade radarsystemet använder AI-teknik för att upptäcka en potentiell kollision genom att analysera data som hastighet och riktning för både fordonet och cyklisten.

Säkrare svängar med AI Teknologi

Lastbilar utgör en risk för både fotgängare och cyklister, med kollisioner med ett stort fordon som är mycket mer benägna att visa sig vara dödliga än kollisioner med en bil. Många kollisioner mellan cyklister och lastbilar uppstår på grund av att föraren har begränsad direkt sikt (förmågan att se vad som finns utanför hytten utan att använda indirekta hjälpmedel med speglar eller kameror).

Känner av om fordonet har trailer

Dubbelradarenheten är monterad på lastbilens närsida och ger fullständig täckning åt sidan av fordonet, inklusive trailerenheten. Läget för upptäckt av släpvagnar upptäcker om fordonet är utrustat med ett släp och förhindrar artikulation som orsakar falska varningar. Föraren larmas om en cyklist kommer in i detekteringszonen och får en andra varning om en kollision förutses.

FN:s förordning 151: förbättrad säkerhet för trafikanter

På grund av storleken på vissa fordon kommer det att finnas tillfällen då en cyklist kommer in i förarens döda vinkel. FN:s förordning 151 – Blind Spot Information System (BSIS) för upptäckt av cyklister är till för att förbättra säkerheten för förare av tunga lastbilar och utsatta trafikanter (VRUs), såsom cyklister, särskilt när en lastbil manövrerar. Att öka antalet speglar på stora fordon har hjälpt, men kollisioner kan minskas ytterligare genom att använda den senaste tekniken för att eliminera blinda områden.

Vilka är huvudpunkterna i förordningen?

Förordningen föreskriver att föraren ska ges "en tidig aktivering av en informationssignal om en cykel kan komma in på ett kritiskt område". Dessutom bör förare ges ytterligare en signal när en kollision blir oundviklig.

BSIS bör också ge föraren en signal när en cyklist kan utsättas för fara medan ett stort fordon svänger, så att föraren kan stanna innan han kommer i vägen för cyklisten. Signaler bör bli vanligare i takt med att risken för en kollision ökar.

För att minska antalet falska positiva meddelanden som en förare får, bör BSIS kunna upptäcka icke-sårbara föremål, såsom gatumöbler, trafikskyltar och parkerade bilar, men kan ge en signal om en kollision kan vara nära förestående.

Funktioner

  • Kompatibel med både stela och ledade fordon, vilket erbjuder mångsidighet i applikationen
  • 180° Cyklistdetektering aktiv när fordonshastigheten är under 30km/h
  • Förutsäger cyklistkollisioner utan att rapportera om statiska objekt vilket minskar falska varningar för föraren
  • Snabb och enkel installation, ingen CAN-anslutning till fordonet

Fördelar

  • 180° Cyklistsidedetektering
  • Detektionsområde på 4,5m x upp till 37m
  • Snabb och enkel installation
  • Tillgänglig för applikationer på vänster och höger sida
  • Uppfyller kraven i UNECE Regulation 151
  • Uppfyller DVS PSS-krav
  • 2 års garanti
Ferdfelt Trading AB
Albybergsringen 116
137 69 Haninge
Haninge kommun
Sverige
VAT nummer: SE5563030492

Kontaktperson

AF
Agneta Ferdfelt
Försäljninschef
+46 768684840 agneta@ferdfelt.se

Sänd till en kollega

0.047