23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Så blev bilbatteriet en av världens mest cirkulära produkter

I Europa samlas 98 procent av alla blybatterier för bilar in – och materialet kan till 90 procent återanvändas i nya batterier. Det gör bilbatteriet till världens kanske mest cirkulära produkt.

I Europa samlas 98 procent av alla blybatterier för bilar in – och materialet kan till 90 procent återanvändas i nya batterier.

Det gör bilbatteriet till världens kanske mest cirkulära produkt.

– Vi har jobbat hårt för att nå dit, säger Andreas Stamborg, Försäljningschef Norden på Clarios, som ligger bakom bilbatterimärket VARTA.

Clarios har varit med och utvecklat det insamlingssystem som skapat denna nästan perfekt återvinningscykel för Europas bilbatterier.

– Hela produktionen där återvinningen står i fokus har utformats med tanke på miljön. Det har också resulterat i att vi har lyckats minska energiförbrukningen med 25 procent och vattenförbrukningen med 35 procent vid tillverkningen av våra batterier, förklarar Andreas Stamborg.

Clarios europeiska produktionsanläggningar ligger dessutom i centrala Europa, vilket ger kortare transporter och därmed mindre utsläpp och mindre bränsleförbrukning per batteri när de transporteras till återförsäljarna på de olika marknaderna.

– Det här förbättrar vårt hållbarhetsarbete ytterligare, säger han.

Clarios har ett brett hållbarhetsarbete

Trots den höga graden av återvinning av bly från bilbatterier i Europa i dag, räcker det inte för att täcka behovet. En mindre del bly måste köpas in av Clarios för att klara produktionen. Här arbetar man hårt för att spåra materialets ursprung.

– Inget barnarbete får finnas någonstans i produktionskedjan. Alla som arbetar med detta måste ha bra villkor, säger han.

I dag säljs allt fler elbilar. Dessa har vanligtvis litiumbatterier som har en större effekt i förhållande till sin vikt. Ett frågetecken har varit hur dessa ska kunna återvinnas.

Enligt Andreas Stamborg har den norska föreningen AS Batteriretur, där Clarios är en av medlemmarna, varit med och utvecklat teknik för att klara detta. Problemen i nuläget är att det kostar för mycket för att vara lönsamt. Men här kan det snart ske en ändring, tror han.

– När antalet batterier från elbilar som nått sin maximala livslängd blir fler, kommer kostnaden för att återvinna dem att sjunka. Då kommer även cirkulariteten och hållbarheten på dessa litiumbatterier att öka, avslutar han.

Läs mer på: www.varta-automotive.se/sv-se 

Clarios Sweden AB
Smedjegatan 6
131 34 Nacka
Nacka kommun
Sverige
VAT nummer: SE5564263985

Kontaktperson

Andreas Stamborg
Country Manager Region Nordic
+46 706221632 andreas.stamborg@clarios.com

Sänd till en kollega

0.047