Din Bil introducerar digitalt för nöjda kunder, bättre miljö, mer försäljning
Din Bil, ledande inom Volkswagen-koncernens nätverk i Sverige, har infört Tjekviks digitala självbetjäningslösningar för att förbättra servicen. Med 68 anläggningar och 2 400 anställda erbjuder företaget nu digital in- och utcheckning för att effektivisera kundflödet och minska väntetider. Efter att ha implementerat systemet på 42 anläggningar har man sett positiva resultat, inklusive ökad försäljning och kundnöjdhet.
Sveriges ledande återförsäljarnätverk för Volkswagen-koncernen nyttjar Tjekviks digitala självbetjäningslösningar för hela sin servicemarknadsverksamhet.
Din Bil etablerades, i sin nuvarande form, år 2006 och är ett helägt dotterbolag till Porsche Holding Salzburg GmbH (PHS) som, är som i sin tur är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG.
Din Bil representerar varumärkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Porsche, SEAT, CUPRA och ŠKODA och med 68 anläggningar över hela landet och cirka 2 400 anställda erbjuder Din Bil, försäljning, service och reparation till gruppens varumärken.
Med över 60 000 bilar år sålda under 2022, med en total omsättning på över 21 miljarder SEK är Din Bil rullar det många av gruppens bilar på de svenska vägarna som resulterade DinBils verkstäder tidvis kunde uppleva långa köer med väntande kunder som ville lämna eller hämta sina bilar, särskilt under morgon och eftermiddag.
Liksom hos många andra återförsäljare ledde detta ofta till långa köer och väntetider, vilket orsakade missnöjda kunder och samtidigt stressade servicerådgivare.
Din Bil välkomnar en digital lösning
För att hantera dessa utmaningar vände sig Din Bil till Tjekvik för att ta del av dess utbud av digitala inchecknings- och utcheckningslösningar för att minska köerna och bli mer effektiva. Anders Andreasson, Servicemarknadschef på Din Bil, kommenterar:
"Våra servicerådgivare såg möjligheten i att låta Tjekvik ta hand om kundflödet, men precis som vid alla förändringsprocesser så fanns det också några som undrade om det verkligen skulle fungera i praktiken. Men när de väl testat systemet så såg de fördelarna direkt – att utifrån kundperspektiv erbjuda olika alternativ att lämna eller hämta sin bil. Nu är de inte bara med på tåget, de jobbar aktivt för att förbättra serviceprocessen ännu mer”.
"Tjekviks lösning möjliggör för kunder att checka in och checka ut sina fordon, hur, när och var de vill - antingen hemifrån i förväg via mobil, padda eller dator, eller direkt hos återförsäljaren via pekskärmskiosker som är enkla att använda. Kunden använder kiosken för att visa var de parkerat sitt fordon, de lämnar sina nycklar i kioskens luckor och via kiosken kan de även beställa ytterligare produkter eller tjänster utan att behöva vänta på att en servicerådgivare ska bli tillgänglig.
Initialt introducerade Din Bil de digitala incheckningkioskerna på tre av sina anläggningar under en pilotfas som började tidigt 2022. Resultatet var positivt och nyligen har 90 inomhuskiosker installerats på 42 anläggningar (exklusive Porsche, som har en annan affärsmodell), som tillsammans hanterar cirka 1 000 bokningar per dag. Man tittar på att eventuellt även använda Tjekviks kiosker till Din Bils skadeverkstäder, vilket skulle kunna leda till installationer på ytterligare fem platser. Enligt Anders så var Onboardingprocessen mycket positiv: ”Tjekvik stödde oss genom varje steg. Deras projektteam var fantastiska - allting planerades mycket väl, inklusive förberedelser och utbildning av våra servicerådgivare inför lanseringen. Jag har fått mycket positiv feedback från teamet om den utbildning som tillhandahölls."
Imponerande resultat och framtidsplaner
Sedan Din Bil implementerade Tjekvik har i genomsnitt nästan hälften av dess kunder checkat in hemifrån, och över 20% använt kioskerna på plats för att lämna in sina fordon. Din Bil har också sett en ökad behovsförsäljning via den digitala incheckningsprocessen. Över 8 miljoner SEK har genererats till företaget, varav över 5 miljoner SEK sedan juli 2023. Torkarblad är den produkt som sålde bäst under denna period. Anders Andreasson skulle rekommendera användningen av självbetjäningskiosker till andra bilhandlare baserat på feedback från sina servicerådgivare: "Vår personal kan erbjuda de kunder som behöver en förbättrad service då vi kan lägga mer tid till de som verkligen behöver ytterligare assistans. Samtidigt som de kunder som har bråttom kan använda kioskerna för att lämna eller hämta sin bil, där ser Din Bil att kunderna via kiosken i tid sparar flera minuter.
Gruppens servicerådgivare upplever också en avlastning, de kan slutföra fler uppgifter och lägga mer tid till kunderna när det behövs.
Feedback från kunder har också varit positiv, många har uppskattat enkelheten och tidsbesparingen i att använda digital incheckning vid sitt besök.
Din Bil har ytterligare planer för att utveckla sin självbetjäningslösning: "För närvarande rullar vi ut en ny betallösning i samarbete med en ledande svensk bank för att effektivisera utcheckningsprocessen och förbättra kundens möjlighet att även betala digitalt. Vi utreder även möjligheter för en 24/7-lösning, kanske inklusive en utomhuskiosk för att tillgodose en bredare kundbas och säkerställa tillgänglighet dygnet runt," säger Anders.