Lyckad premiär för nordiskt yrkeslärarmöte: ”Initiativ som stärker branschens kompetensförsörjning”
Den 11 – 14 mars hölls Nordic Vocational School Summit 2024 på BASF Coatings träningscenter RCC utanför Göteborg. Över 35 deltagare från tre av fyra nordiska länder samverkade under fyra dagar kring frågor och initiativ om hur bilskadebranschen ska attrahera fler billackerare och bilskadetekniker. BASF Coatings har under många år stått bakom regelbundna träffar för yrkeslärare, men detta är första gången som konceptet tas över gränserna. – Erfarenheterna från dessa dagar är att det finns en stor vilja att dela information och erfarenheter mellan skolorna för att säkerställa en kontinuerlig utveckling av det yrkesundervisningen och det sätt på vilket programmen genomförs, säger Michael Wiborg, Nordic Marketing and Sustainability Manager.
I de nordiska länderna finns idag totalt nära 60 yrkesskoleprogram där lackerare och bilskadetekniker utbildas. I Norge finns 25 skolor, i Sverige 21, i Danmark en skola och i Finland 11 skolor som erbjuder yrkesutbildning med programundervisning inom billackering och bilskadeteknik.
Gemensamt för alla nordiska länder är utmaningen att fylla utbildningsplatserna.
– Det har gått upp och ner, men mer måste göras för att säkra framtida kompetensförsörjning. Initiativet Nordic Vocational School Summit har som syfte att tillvarata erfarenheter från samtliga nordiska länder, att lära av varandra hur vi kan öka antalet studenter.
Ytterligare en parallell är att det fortfarande råder förutfattade meningar i föräldragenerationen till blivande studenter. Deltagande yrkeslärare från såväl Danmark, Norge och Sverige vittnar om att föräldrarna ofta är tveksamma till att deras barn ska välja yrkesprogram inom lackering.
– Det handlar om en rädsla för hälsorisker. Detta bygger på okunskap om hur branschen ser ut idag. Vi behöver bli bättre på att informera här, dagens verksamhet går ju inte att jämföra med hur det såg ut på till exempel 1970-talet.
Skillnader i undervisning mellan länderna, men målet är samma
Det finns också skillnader mellan hur yrkesskolorna i de olika nordiska länderna bedriver sin verksamhet.
– Något jag tar med mig från dessa dagar är hur den danska skolan har lyckats implementera digitalisering så bra i undervisningen. På College360 i Silkeborg arbetar man till exempel med en prov- och examineringsprocess som påminner om upplägget i WorldSkills. För att fler studenter ska sätta billackering som förstahandsval måste vi fortsätta att möta upp branschens krav, säger Mikael Hellström, Motorbranschens Tekniska Gymnasium (MTG) i Göteborg.
Även om undervisningen i de nordiska länderna bedrivs på lite olika sätt så är slutresultatet detsamma; kompetenta billackerare, redo att anställas i bilskadebranschen.
– I Norge har vi alltid velat få en bättre inblick i hur bilskade- och billackeringzutbildningen är organiserad i Sverige. Detta yrkeslärarmöte är en bra början och jag hoppas att den lägger grunden för ett fortsatt samarbete, säger Kjell Arild Orheim, Gand VGS, Norge.
Hållbarhetsfrågor en självklarhet i alla nordiska yrkesprogram
Under Vocational School Summit sattes också fokus på hur de olika yrkesskolorna arbetar med hållbarhetsfrågor, både på produktnivå och övergripande.
– Det har blivit en allt viktigare konkurrensfördel för yrkesskolor och yrkesprogram att hållbarhetsfrågorna tas på största allvar. Inte minst måste en yrkesskola inom billackerarprogrammet kunna visa att produkter med minsta möjliga miljöpåverkan används i undervisningen, säger Björn-Erik Tveiten, Skogmo VGS, Norge.
Fokus på både hantverket och affärsmässigheten
Dagens bilskadeverkstäder strävar ständigt efter sätt att effektivisera sin verksamhet, med bibehållen kvalitet och lönsamhet. Därför utbildas blivande billackerare och lacktekniker inte bara i hantverket, utan även i process- och affärsstyrning.
– På College360, Silkeborg, lär vi även ut kalkylering av såväl material som tid. Det är viktigt att våra studenter får med sig en helhetssyn på bilskadeverksamheten ut i arbetslivet, det kommer stärka hela branschen, säger Rikke Thier, College360, Silkeborg, Danmark.
Inspiration behöver spridas från yrkeslärare till elever
Att arbeta som billackerare är mer än ett jobb, det är också ett kreativt hantverk.
– Som yrkeslärare är det min uppgift inte bara att lära ut den tekniska kunskapen som studenterna behöver, jag behöver också ge dem inspiration. Dessa fyra dagar har tydliggjort både att vi arbetar olika i de nordiska länderna, och att vi alla brinner för att inspirera våra elever. För varje kompetent och inspirerad student vi examinerar ökar chanserna att fler har vår skola som förstahandsval, säger Rikke Thier, College360, Silkeborg, Danmark.
Möjlighet att samlas kring leverantörer och samarbetspartners
Flera branschleverantörer också under Nordic Vocational School Summit. Deltagarna gavs möjlighet att ta del av nyheter inom produkter och system, ställa frågor och delta i demonstrationer av utrustning. De leverantörer som bidrog med tid, kunskap och demos var Anest Iwata Scandinavia AB, Hedson Technologies, Snap-on/Car-o-liner och 3M.
Deltagarna berikade med kunskap, idéer och inspiration
Deltagarna är ense om att de fyra dagarna var mycket givande. Något som särskilt lyftes fram i deras feedback till arrangören BASF Coatings var möjligheten att dela erfarenheter och kunskap med yrkeskollegor, utanför den ordinarie skolmiljön.
– Dessa fyra dagar har också givit deltagarna tillfälle för reflektion och inspiration. Att samverka i en kollegial, gränsöverskridande miljö lägger grunden för fortsatt utveckling och nya idéer om hur de nordiska yrkesutbildningarna kan bli ännu bättre.
I programmet för de fyra dagarna fanns det gott om plats för yrkeslärarnas egna agendapunkter.
– Grupparbetena i workshopformat var mycket uppskattade. Där föddes många insikter och flera nya initiativ till hur samarbete mellan de nordiska yrkesskolorna kan stärka kompetensförsörjningen till framtidens billackerings- och skadeverkstäder, säger Michael Wiborg, Nordic Marketing and Sustainability Manager.