Nyttja digital självbetjäning för att leverera riktade erbjudanden till era servicemarknadskunder
Kundresan inom detalj- och e-handel har anpassats till nya kundtrender under många år. Medan strategisk prissättning och kampanjer tidigare lockade kunder, kräver dagens kunder större möjligheter till personifiering, med unika erbjudanden och upplevelser skräddarsydda efter deras egna behov och krav.
Enligt forskning utförd av McKinsey & Company kan målinriktad kommunikation som är relevant och användbar, skapa långsiktig kundlojalitet och ge en intäktsmässig tillväxt på 10–30%. På liknande sätt fann forskning från Twilio att konsumenter tenderar att spendera 15% mer på varumärken som personifierar sina kundinteraktioner, medan 71% av respondenterna sa att personliga upplevelser ökar deras varumärkeslojalitet. Vissa företag tror dock att konsumenter faktiskt spenderar 41% mer när kundinteraktionerna är personliga.
Tjekviks digitala in- och utcheckningstjänster för återförsäljarnas eftermarknad hjälper till att marknadsföra mervärdesprodukter och tjänster, som torkarblad, säsongsspecifika erbjudanden, kontroll av luftkonditionering och liknande. Höga konverteringsfrekvenser avspeglar det faktum att kunder ofta föredrar att köpa produkter och tjänster vid en tidpunkt som är bekvämare för dem. Förra året ledde Tjekviks digitala försäljningsverktyg till att många svenska kunder köpte ytterligare artiklar under den digitala incheckningsprocessen, vilket totalt genererade över 62 625 000 SEK i intäkter.
Genom att lyssna på kundpreferenser, som visas i de ovan nämnda undersökningarna, har företaget arbetat för att göra dessa mervärdesprodukter ännu mer riktade, så att återförsäljare kan marknadsföra de produkter eller tjänster som är mest relevanta för varje kund och det fordon de äger.
Genom att erbjuda unikt riktade produkter och tjänster baserade på fordonsmärke, modell och arbetsorderinnehåll, arbetar Tjekviks nya mjukvara för Smarta Regler med att öka försäljningsintäkterna och maximera återförsäljarens lönsamhet. Kunderna får endast de mest relevanta erbjudandena, vilket gör deras incheckningsupplevelse effektiv, inbjudande och det skapas bättre möjligheter till positiv feedback och ökad lojalitet.
Denna smarta funktionalitet blir alltmer viktig med den ökande användningen av elbilar. Återförsäljaren kan definiera personifierade kundresor baserade på kundtyp (privatperson eller företag), varumärke, modell och arbetsorderinnehåll, och sedan presentera en produkt eller tjänst som är anpassad för kunden. Till exempel kommer en elbilsförare inte att erbjudas motorolja, utan i stället erbjudas laddningsmöjligheter. På liknande sätt kan förare till dieselfordon erbjudas AdBlue-påfyllning, medan de med en garanti som ska löpa ut kan erbjudas en förlängning.
Tjekvik-systemet kan skala dessa personliga kundresor över hela återförsäljarledet med ett klick på en knapp. Genom att använda exemplet med JLR:s nya "House of Brands" där Jaguar, Range Rover, Discovery och Defender kundresorna var och en har sina egna dedikerade avsnitt, kan en återförsäljargrupp skapa erbjudanden att presentera för kunder på alla anläggningar i en enda process, eller välja utvalda anläggningar för särskilda erbjudanden, som cykelställ för Discovery-kunder, eller lyxiga golvmattor för Range Rover-kunder.
Upptäck mer om Tjekviks lösningar genom att besöka www.tjekvik.com, eller genom att kontakta Mats Ohlsson på +46 73-973 17 40 eller via e-post på mats@tjekvik.com