23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Det finns mer än bara elektrifiering att tänka på för framtidens transport

Medan det finns stor potential i en mer elektrifierad transportindustri, kommer många drivlösningar att spela en nyckelroll i branschens resa mot nollutsläpp. Det menar Allison Transmission.

Elektrifieringens framfart inom transportbranschen är en lovande utveckling, med potential att minska koldioxidutsläpp och förbättra luftkvaliteten. Det är dock viktigt att balansera framtida ambitioner med fokus på att hantera de praktiska utmaningarna med elektrifiering. Dessutom finns det andra viktiga aspekter som måste beaktas för att möta både nuvarande och framtida behov hos transportörer. Det menar Mats Hallgren, Area Sales Manager för Allison Transmission i Norden.

Ett öga på framtiden – men fokus på här och nu

Genom att erkänna den viktiga roll som elektrifiering kommer att spela i branschens omvandling, har Allison Transmission investerat över 550 miljoner dollar, motsvarande närmare sex miljarder svenska kronor, för att främja elektriska drivlösningsteknologier under de senaste fem åren. Nyligen meddelade företaget lanseringen av sin nya elektriska e-axel eGenPower® 85S, som har integrerats i Isuzus nya Novo VOLT helelektriska buss. Trots att fullständig investering i elfordonsteknologi för framtida transportlösningar finns, är det fortfarande viktigt att ta hänsyn till hur konventionella växellådslösningar erbjuder framsteg mot hållbarhetsmål idag.

- Allison strävar efter att bibehålla en ledande roll inom bränsle- och energieffektiva drivlösningar som stödjer hållbarhet och miljöinitiativ. Vi har effektiva konventionella lösningar, elektriska hybrider och helt elektriska drivlösningar, och vi anpassar oss alltid efter marknadens och kundernas behov, säger Mats Hallgren och fortsätter:

- Utöver våra eGen Power e-axlar, matchar våra helautomatiska transmissioner sömlöst med många olika motorer, vare sig det är de senaste diesel EU6-motorerna kombinerade med Allison xFE-teknologi, naturgasdrivna motorer eller en elmotor. Det finns redan el- och vätgaslastbilar på vägarna utrustade med våra konventionella växellådor, som är kopplade till en elmotor och som tillför värde.

Men även om elektrifiering är dagens hetaste ämne, ser Mats Hallgren fortfarande ett stort behov av att granska befintliga produkter och teknik som fungerar för fordonsflottor just nu.

- När industrin fortsätter sin resa mot full elektrifiering, måste vi erkänna de utmaningar som fortfarande finns – infrastruktur, energiförsörjning, förbättrad batteriteknologi och tillhörande kostnader. Ingen kan verkligen förutsäga när och hur den framtiden ser ut. Det är därför Allison förblir engagerade i att tillhandahålla optimala lösningar nu för att leverera till våra kunder var de än befinner sig på den resan, förklarar Mats Hallgren.

Allt står inte och faller på bränslealternativet

Enligt Mats Hallgren är det viktigt att fortsätta utveckla nya och renare bränsleteknologier, samtidigt som man rör sig i rätt hastighet för att säkerställa att lösningarna matchar den tillförlitlighet, hållbarhet och körupplevelse som kunderna förväntar sig. På samma sätt är det avgörande att lägga lika stor vikt vid att höja transportyrkets status i samhället. Det kommer att vara A och O för att branschen – och landet – ska överleva, menar han och förklarar:

- Flera analyser, såsom en från SNAP, den digitala marknadsplatsen för transportbranschen, visar att bristen på lastbilschaufförer är på en ohållbar nivå. Däremot minskar efterfrågan på lastbilstransporter inte, vilket skapar betydande problem. Vi behöver lastbilschaufförer för att vårt samhälle ska fungera. Fordonen måste därför erbjuda andra kvaliteter som lockar fler till att bli förare och det är något vi på Allison strävar efter att bidra med, med alla våra produkter.

Mats Hallgren avslutar:

- Branschens status gör det utmanande att hitta ny talang som kan prestera på den nivå som krävs, vilket kräver enorm kompetens, utbildning och stark arbetsmoral. För att göra körning mer attraktivt som karriär, kan transportörer investera i lösningar som gör fordonet mer bekvämt. Det är viktigt att alla komponenter i fordonet samverkar för att erbjuda god manövrerbarhet, effektivitet och kraft i alla situationer. Med rätt drivlösningar får man dessa kvaliteter och kan därmed göra yrket mer attraktivt genom att erbjuda en smidigare körupplevelse för förarna – vilket jag absolut tror att vi behöver göra mer av idag.

Om Allison Transmission

Allison Transmission (NYSE: ALSN) är en ledande designer och tillverkare av drivlösningar för kommersiella och försvarsfordon, samt världens största tillverkare av helautomatiska växellådor för medelstora och tunga fordon som förbättrar sättet som världen fungerar på. Allisons produkter används i en mängd olika fordon, inklusive vägbilar (distribution, avfall, byggnad, brand och räddning), bussar (skola, transfer och turistbuss), husbilar, motorfordon och utrustning (energi, gruvdrift och byggnadsapplikationer) och försvarsfordon (hjul och spår). Företaget grundades 1915 och har sitt huvudkontor i Indianapolis, USA. Med en marknadsnärvaro i mer än 150 länder har Allison regionalt huvudkontor i Nederländerna, Kina och Brasilien med tillverkningsanläggningar i USA, Ungern och Indien, samt globala ingenjörsresurser, inklusive elektrifieringsingenjörscenter i Indiana, Michigan och London. Allison har också cirka 1 600 oberoende distributörer och återförsäljare över hela världen. För mer information, besök allisontransmission.com.

Allison Transmission
One Allison Way Indianapolis, IN 46222 USA
462 22 Indianapolis, US
Göteborgs stad
Sverige

Kontaktperson

ES
Evelina Sandberg
evelina@perfektapr.se

Sänd till en kollega

0.031