Med återblick på DENSOs 75-årsdag avslöjar Aftermarket-teamet sin vision om framtiden
I samband med att DENSO firar 75 år delar Aftermarket-avdelningens senior management team några insikter om sin pågående strategi och sin vision för framtiden.
Den första teammedlemmen att svara var Senior Manager, IAM Sales, Richard Rybacek.
Vad är fokus i DENSO Aftermarkets försäljningsstrategi? ”Våra kunder förblir vår primära prioritet och hur vi kan hjälpa dem att möta utmaningarna på en marknad i ständig förändring. Att ge dem tillgång till reservdelar av högsta kvalitet är avgörande och en del av detta mål är att utveckla en mer hållbar leveranskedja och öka livslängden för dessa delar. Dessutom kommer vi att ytterligare stärka dessa relationer genom att öppna nya digitala kommunikationskanaler för att bättre kunna tillgodose verkstädernas och slutanvändarnas behov, vilket ökar kunskapen och reducerar installationsrelaterade problem.”
Hur ser reservdelsmarknaden ut? ”Den europiska reservdelsmarknaden är stark, motståndskraftig och i ständig utveckling och, med en åldrande bilpark, blir den allt större. Det är samtidigt en mycket konkurrensbetonad marknad och med det aktuella skiftet från bränsledrift till eldrift, ADAS och andra tekniska utvecklingar, såsom ökning av programvarureparationer och fjärruppdatering, fokuserar vi på den inverkan detta kommer att ha på våra partner och planerar strategiska vägar för att stödja dem på denna resa.”
Näst på tur var direktör och ställföreträdande chef för EU Aftermarket & Industrial Solutions, Thomas Bosman.
Vilka är de mest spännande innovationerna som DENSO har på gång? ”Vårt mål är att bidra till en bättre värld. Vi vill hjälpa till att driva samhällsförändringen till grön, säker och bekymmersfri mobilitet.
”Koldioxidneutral teknik, såsom väterelaterade tekniker, kommer att ha en enorm positiv inverkan på världen och människornas välmående, men även den urbana luftmobiliteten, ett projekt som har potential att förändra dynamiken för persontransport.
”Med fokus på vår egen avdelning arbetar vi med spännande icke-bilrelaterade projekt, såsom Last Mile Cold Chain (temperaturkontrollerade mat- och läkemedelsleveranser i urbana miljöer)
”Vid sitt första officiella framträdande i Europa som DENSO President och COO of DENSO, avslöjade Shinnosuke Hayashi under IAA Mobility show i september att företaget planerar att investera 63 miljarder euro i forskning och utveckling under de kommande 10 åren i linje med sin strävan mot noll utsläpp och noll dödsfall i trafiken inom mobilitet och samhälle.”
Vilka områden fokuserar DENSO Aftermarket och Industrial Solution på? ”I linje med DENSOs globala strategi att uppnå koldioxidneutralitet är hållbarhet ett rådande tema, så våra återtillverknings- och reparationsaktiviteter är en synnerligen viktig del av detta mål. Vi utmanar ständigt oss själva för att ytterligare utöka vår kapacitet och hjälpa våra partner att göra detsamma.”
Slutligen pratade vi med Executive Coordinator, EU Aftermarket & Industrial Solutions, Masayuki Yamada.
Fån ett produktperspektiv, vad kan du säga om framtiden för DENSOs reservdelsmarknad? ”Sedan grundandet har DENSO Group varit dedikerade att designa och tillverka säkra, högkvalitativa produkter som tillgodoser kundernas behov och som förtjänar deras tillit, vilket är anledningen att DENSO Aftermarket alltid har varit synonymt med komponenter av högsta kvalitet. Denna policy kommer naturligtvis att fortsätta, vare sig vi levererar produkter med en DENSO-märkning eller, på senare tid, med en PowerEdge-märkning. Oberoende av varumärket efterlever alla våra produkter stränga standarder för att säkerställa, oavsett del, att den är av högsta kvalitet, oavsett färgen på lådan.”
Är det några nya produkter eller tjänster på gång? ”Vi utökar ständigt vårt reservdelsprogram med nya tillägg varje månad, men med lanseringen av varumärket PowerEdge har vi kunnat utöka vår räckvidd och tillhandahålla en lösning för kunder som letar efter en värdedriven serie som fortfarande försäkrar kvalitet. I kombination med försäljnings- och marknadsföringsstödet som vi tillhandahåller för våra direktkunder kommer vi att fortsätta stödja personerna som ansvarar för installation av våra produkter med teknisk information och utbildning, samt att erbjuda en holistisk approach till båda marknadssektorerna. Detta är ett ständigt mål, varför vi ständigt arbetar på sätt att föra oss närmare marknaden för att på så sätt kunna leverera mervärde över hela sektorn.”