Ny ledare och ny strategi – så stärker Nextlane samarbetet med OEM-företagen
Nextlane fokuserar på att stärka sina relationer med OEM-företag. Med Khalil Haddad som ny vice vd för OEM-segmentet, siktar företaget på att bli branschledande i Europa genom innovativa mjukvarulösningar och ökat samarbete med fordonsindustrins mest centrala aktörer.
Under det senaste året har Nextlane genomgått stora förändringar. Från att ha varit en organisation spridd över flera olika företag, har verksamheten nu samlats till en organisation. Nextlane erbjuder mjukvarulösningar för bilindustrin och har som mål att hjälpa både bilåterförsäljare och biltillverkare att driva tillväxt samt optimera och digitalisera sina processer.
Större fokus på OEM-företag
Historiskt har Nextlane haft sitt huvudfokus på bilåterförsäljare, antingen direkt eller via OEM-företag. Genom innovativ teknologi har företaget gjort det enklare för återförsäljare att digitalt driva sina verksamheter genom att låta dem samla sina försäljningsaktiviteter i avancerade CRM-system och hantera sina återförsäljare med toppmoderna DMS-system, integrerade med de flesta OEM-tillverkare i Europa.
Bilåterförsäljarna är fortfarande en av Nextlanes viktigaste kundsegment, men i samband med företagets omorganisation har strategin förfinats. Nu satsar Nextlane även på en av branschens mest centrala aktörer, nämligen biltillverkarna (OEM-företag, Original Equipment Manufacturer) i hela Europa.
Ett utökat OEM-team
I början av året anställdes Khalil Haddad som vice vd för OEM-segmentet. Tillsammans med ett utökat team på cirka 50 personer ska Khalil arbeta för att stärka relationerna med branschens OEM-företag.
"Förra året var vårt mål att stärka vår position gentemot OEM-företagen främst genom att arbeta med deras återförsäljarnätverk. Vi har alltid haft god relationer med alla större OEM-tillverkare i Europa och nu vill vi erbjudande dem lösningar direkt. Vi kan hjälpa dem att få ännu bättre kontroll över sina verksamheter och samtidigt förbättra deras försäljning och drift. Vår strategi är utöka våra relationer med OEM-företagen och bli det ledande ekosystemet för bilbranschen i Europa – säkert, öppet och smart”, säger Khalil Haddad.
Ökad komplexitet kräver mer kontroll
Genom att förflytta sig uppåt i kedjan och sälja mer direkt till OEM-företag, strävar Nextlane att hjälpa OEM-tillverkare att sömlöst koppla samman alla sina digitala lösningar och förena sina operativa nätverk i ett effektivt system. Nextlane hoppas indirekt att nå fler återförsäljare och ge dem en ännu bättre service.
Khalil ser just nu en trend där OEM-företag vill ha större kontroll, och vara mer involverade i sina återförsäljares arbete. Tidigare har återförsäljarna ofta valt system på egen hand, men nu ökar OEM-företagen sitt engagemang i dessa beslut, och vissa vill till och med ta tillbaka kontrollen helt.
”Jag tror att mycket av denna förändring beror på branschens ökade komplexitet. Det finns många krav och regleringar som är svåra för enskilda tillverkare att hantera själva. När OEM-företag använder våra system vet dem att de har en trygg partner säkerställer uppdaterade, säkra och innovativa lösningar”
Nextlane är branschledande
För Nextlane är det avgörande att ligga i framkant när det gäller teknik inom fordonsindustrin. Att samarbeta med OEM-företagen direkt, är ett steg i riktning mot att bli branschledare och att tillsammans forma framtiden för fordonsförsäljning.
”Vi strävar efter att bygga starkare relationer med ledande OEM-företag. Genom dedikerade team som arbetar nära dessa aktörer och aktivt delar vår vision, kan vi justera våra strategier och utveckla produkter som bättre möter deras behov”
Stora förändringar i branschen
För Khalil, som nu jobbat på Nextlane cirka ett år, är arbetet med att utveckla relationerna med OEM en spännande utmaning, särskilt med tanke på de pågående förändringarna och regleringarna i bilindustrin.
"Bilindustrin i Europa är avgörande för kontinentens ekonomi. Det mest intressanta just nu är de förändringar som tillverkarna måste ta hänsyn till för att förbli konkurrenskraftiga, såsom elektrifiering, förenkling eller agentmodellen. Vi får heller inte glömma den nya konkurrensen från kinesiska tillverkare som helt förändrar branschens spelregler och framför allt – värdet för kunderna. Tillverkarna tvingas nu ompröva sina modeller och relationer med både återförsäljare och partners”, avslutar Khalil.
För mer information, besök nextlane.com/se/