Vintern är hård för bilens gasfjädrar

| Medlemsnyhet | Företag Triscan A/S

Kyla har aldrig varit gasfjäderns bästa vän. Mycket låga temperaturer kan medföra att gasfjädrarna läcker i tätningen mellan kolven och cylindern, gasläckage som följd.

Resultatet härav är ett tryckfall som medför att gasfjädern helt eller delvis har sluta att fungera. Fenomenet är särskilt utbrett vid mycket billiga gasfjädrar av dålig kvalitet.

Men även intakta gasfjädrar påverkas också av kylan. När temperaturen sjunker drar gasen sig samman och därmed sjunker trycket i gasfjäderns cylinder. Detta resulterar i minskad prestanda. Det ses till exempel vid att din baklucka eller motorhuv när den är öppen sakta börjar att falla ned/stänga sig. Det upplevs också vid att bakluckan eller motorhuven måste hjälpas mer på vägen med handkraft än annars.

 

Även om gasfjädrar är praktiskt taget underhållsfria, är det alltid en bra idé att hålla gasfjäderns delar fria från rost eller smuts. Detta gäller särskilt gasfjäderns kolvstång, som i motsatt fall kan leda till skador på förseglingen på gasfjädern, varvid gasfjädern läcker och förlorar sin funktion. Undvik dessutom att böja eller belasta gasfjädern i sidled. 

Synliga tecken på defekta gasfjädrar:

  • Defekt/brutna monteringsinfästningar/-beslag som ofta är gjorda av plast.
  • Olja vid och runt samlingen av gasfjäderns cylinder och kolv.


Dolda tecken på defekta gasfjädrar:

  • Bristande förmåga att upprätthålla bakluckan eller motorhuven i öppet tillstånd.
  • Ökad användning av styrka vid öppning av bakluckan eller motorhuven.


Temperaturens påverkan på gastrycket.

  • Med temperatursvängningar ändras trycket i gasfjädern och det samma gör oljans viskositet.
  • +/- 3 grader = 1% förändring i trycket.
  • Från sommar till vinter är där typiskt 10-15% lägre tryck och därmed sämre effekt. 
  • En gasfjäders tryck anges vid 20 grader.

Medlemsnyhet

Företag
Triscan A/S

Engmarken 11
8220 Brabrand
Danmark
Triscan A/S

Sänd till en kollega

0.085