23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

PRESTONE® och Ringbrothers Custom 1972 AMX Javelin

Prestone Products Corporation är officiell partner för RingBrothers, ett partnerskap mellan den välkända bilbyggaren och den främsta leverantören av kylsystemprodukter.

Prestone Products Corporation är officiell partner för RingBrothers, ett partnerskap mellan den välkända bilbyggaren och den främsta leverantören av kylsystemprodukter. Prestone kunde förverkliga RingBrothers banbrytande dröm av en bilbyggnad som kommer att återuppliva en förlorad amerikansk ikon, 1972 AMX Javelin.

"Vi anser att detta partnerskap är en bra passform, eftersom RingBrothers fokus på prestanda och kvalitet speglar vår egen", säger Steven Clancy, VD för Prestone Products Corporation. "RingBrothers bilar känns igen av entusiaster över hela världen och vi är glada att samarbeta med dem inte bara som en partner utan också som kund".

Jim och Mike Ring of RingBrothers har en lång historia med Prestone och har använt Prestone produkter i flera år, i allt från sina dagliga behov till de unika bilarna de bygger.
 "Prestone är ett av de mest ikoniska varumärkena inom bilindustrin och vi kunde inte vara mer glada än att arbeta med dem", säger Jim Ring. "Ända sedan jag kan komma ihåg, har vi använt Prestone frostskyddsmedel i våra bilar, från den vardagliga användningen, till de mycket anpassade bilarna vi bygger idag".

Den unika 1972 AMX Javelin presenterades på 2017 SEMA Show. Du kan se alla vidoes från byggandet här, https://www.youtube.com/watch?v=pXa0t2hRPkY

Historien om 1972 AMX Javelin

Först utvecklad 1966, är AMC Javelin är vad de flesta entusiaster kallar en "ponnybil", vilket innebär att den designades som ett prisvärt och kompakt prestanda fordon, som liknande bilar som Mustang och Camaro. Som med de andra två ikoniska ponnybilarna hade AMC Javelin sin högpresterande muskelvariant, som är känd som AMX. År 1972 hade AMX ett mycket bra rykte i racervärlden, vilket ger den en utmärkt stamtavla.

Som en oberoende biltillverkare hade AMC inte samma resurser som de "stora tre" (GM, Ford och Chrysler), men det hindrade inte dem från att bygga några spektakulära bilar, särskilt i de tidiga dagarna på 1970-talet . 1972 ökade medvetandet gällande ekonomi och utsläpp och Javelinmotorns prestanda minskat. Det fanns sex olika motoralternativ, från en 100 hk 232 rak sexa till 255 hk 401 kubik, var och en med sina egna alternativ, inklusive 2 eller 4 förgasare. 401:an förlorade 110hk mellan 1971 och 1972, en gemensam tråd mellan alla biltillverkare på den tiden. Val av kraft var ett av fyra växelalternativ - 3-växlad manuell, 4-växlad manuell, 3-stegs automat och en Chrysler 3-växlad Torque Command Auto med Chrysler Torqueflite, en av de starkaste och mest pålitliga automaterna på den tiden.

Javelin AMX var en liten bil och vägde bara 1,263 kg, något mer när den valdes med 401 ci motorn. Vid 1,444 kg ger den 401-drivna AMX:en ett effektförhållande på 1 hk per 5,4 kg. Jämfört med 1972 Camaro, med det stora blocket på 396 (med 240 hk) och ett kraftförhållande på 5,9 kg per hästkrafter, hade Javelin ett bra försprång. 360 Go och 401 Go paketen inkluderade uppgraderingar som funktionell inloppsfläkt med inbyggt glasfiber, dubbelutblåsning, "dubbelgrepps"-diff, skivbromsar (bakre), 15" hjul och huvstripes. Ytterligare extra som AC, läder och snabbstyrd servostyrning var också tillgängliga. 1972 års Trans-Am-serie dominerades av AMX med sina mästerskapsvinster.

Stylingen för 1972-modellen förändrades för Javelin, men AMX behöll det inbyggda gallret i motsats till „ägg“ gallret som kom blev standard på Javelin. Totalt 15 färger fanns tillgängliga med alternativa sidstripes. Vi får även inte glömma det väldigt sällsynta "W"–kod alternativet, vilket är det Pierre Cardin-designade inredningspaketet med kom med pläterade randiga sittplatser och tak. Cardin interiören var bisarr, men den har en omisskänlig cool 70-talsfaktor som bara gör att du vill ha en. Ränderna flödade ihop, från taket till dörrpanelerna till sätena. Med tillägg på bara $84,95 såldes 4,152 st Javelins med PC-alternativet, som även var tillgängligt på AMX-varianten 1972 och 1973. 1972 var också första gången ett nytt fordon kom med en stötfångargaranti. Med „Bayer Protection Plan“, täckte denna 1-års, 19 000 mil garanti allt utom däck och kom med ett gratis telefonnummer och gratis låneprogram vilket var nya, unika, innovationer.

Genom att slå försäljningsrekord, 1972 var ett rekordår för AMC, kämpade de trots det att konkurrera med „the Big Three“. Produktion av AMX Javelin toppade på 3,220 st, vilket är ganska sällsynt. AMC hade några intressanta rekord och även om siffror för motor- och växel alternativ är svåra att hitta, vet man hur många av varje färg som byggdes. Ungefär 825 AMX modeller kom med 401:an och endast ca 80 st hade 4-växel som tillval.

Fakta: Prestone DEFIANT! by Ringbrothers 1972 AMX Javelin

Drivetrain
Engine: Wegner Motorsports Inc. 6.2 Liter Hemi Hellcat Mopar Crate Motor
Forced Induction: Whipple 4.5 Liter supercharger
Engine Extras: Holley Dominator Fuel Management System
Transmission: Chevy 4L80E Automatic by Bowler Transmissions (good to 1,600 hp)
Driveshaft: QA1 Carbon Fiber Driveshaft

Suspension
Chassis & Front Suspension: Detroit Speed Hydro Formed Front Sub for a Camaro Set Up
Rear Suspension: 4-Link custom by Ringbrothers
Shock Manufacturer: Ride Tech Front Sway Bars: Detroit Speed
Rear End: Chevy 12-volt

Exhaust
Exhaust: Flowmaster 44 Stainless Steel
Header Details: Custom by Ringbrothers

Cooling
Radiator: Stock Hellcat Radiator and Fan Assembly
Fluids: Prestone Antifreeze

Electrical
Wiring Harness: Painless Wiring

Steering
Type: Rack & Pinion
Manufacturer: Detroit Speed
Steering Column: Ididit
Fluid: Prestone Antifreeze

Wheels and Tires Wheel
Manufacturer/Model: HRE
Front Wheel Size: 20” x 11”
Rear Wheel Size: 20” x 13”
Tire Manufacturer/Model: Michelin
Front Tire Size: 285/30/20
Rear Tire Size: 335/30/20

Brakes
Front/Rear Manufacturer: Baer
Front/Rear Caliper Specs: 6S 6-Piston

Fuel
Fuel Type: 92 Octane
Fuel Pump: Aeromotive
Fuel Tank/Cell: Aeromotive

Exterior
Paint Manufacturer: BASF Glasurit Waterborne
Paint Color: Jalop Gold

Interior
Seats: Custom by Upholstery Unlimited
Gauges: Classic Instruments
A/C System: Vintage Air Gen IV Magnum Evap Kit

Stereo System
Head Unit/Speakers/Amplifier: Kicker

Corporate Sponsors
Prestone
BASF/Glasurit 3M
Flowmaster/Hurst/B&M

Product Sponsors
Aeromotive
ARP Automotive Racing Products Baer Brakes
Bowler Transmission Dynamat
GFS – Global Finishing Solutions Heat Shield Products
Holley HRE
Kicker Miller Welding
MSD Painless Wiring
QA1 Whipple Superchargers

Om Prestone
Prestone har sitt huvudkontor i Lake Forest, IL, och är det främsta varumärket för Antifreeze/ Coolant, bromsvätska och servostyrningsvätska i Nordamerika. Prestone Antifreeze/ Coolant har skyddat fordonets kylsystem sedan 1927.

Du hittar mer på www.prestone.com eller genom att följa Prestone på sociala medier: www.facebook.com/prestoneofficial, www.twitter.com/prestone eller www.instagram.com/ prestoneofficial

För mer information om Prestone, besök www.ferdfelt.se eller kontakta Ferdfelt Trading AB på 08-749 35 50.

Ferdfelt Trading AB
Albybergsringen 116
137 69 Haninge
Haninge kommun
Sverige
VAT nummer: SE5563030492

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.031