23948sdkhjf

Nytt elbilsbatteri ska kunna laddas till 80 procent på tio minuter

Litiumfosfatbatterier, även kallade LFP-batterier, har ansetts vara långsamma att ladda. Nu ska ett nyutvecklat batteri från kinesiska CATL sätta punkt för detta.  

Den kinesiska batteritillverkaren CATL har presenterat världens första supersnabbladdande LFP-batteri.

Batteriet, som heter Shenxing, kan leverera en räckvidd på 400 km efter endast tio minuters laddning.

Den totala räckvidden beräknas till 700 km när LFP-batteriet är fulladdat.

LFP-batteriet, som är fritt från kobolt, kallas även litiumjärnfosfatbatteri

Om detta uppfylls i praktiken så är det något av en revolution.

Vid rumstemperatur ska Shenxing ladda till 80 procent på 10 minuter. Samtidigt ska batteriet kunna laddas från 0-80 procent på bara 30 minuter vid tio minusgrader.

Det ska även möjliggöra att accelerationen ska fungera klanderfritt vid låga temperaturer.

Enligt CATL utnyttjar Shenxing en ny nätverkskatodteknologi med hjälp av ett nanokristalliserat LFP-katodmaterial för att skapa ett superelektroniskt nätverk.

Detta nätverk ska sedan underlättar utvinningen av litiumjoner och det ska utmynna i snabbare laddningssignaler.

Genom en teknik som möjliggör temperaturreglering inuti cellerna har CATL lyckats skapa feltestningssystem i realtid som kan lösa problemen med snabbladdning, vilket även gör Shenxing-batteriet säkrare vid användning.

Enligt Gao Huan, teknisk chef hos CATL, kommer massproduktionen av Shenxing vara igång i slutet av detta år.

Han säger även att elbilar utrustade med Shenxing kommer att finnas tillgängliga på marknaden under första kvartalet nästa år.

Litiumjärnfosfatbatteriet är en typ av litiumjonbatteri som använder litiumjärnfosfat som katodmaterial och en grafitisk kolelektrod med en baksida av metall som anod.

Tack vare lägre tillverkningskostnad, hög säkerhet, låg toxicitet och lång livslängd är LFP-batterier populära för fordonsanvändning. Under 2022 var marknadsandelen för batterier av LFP-typ bland elbilar 31 procent.

En stor del av dessa stod Tesla för, som bland annat använder LFP-batterier från CATL.

Även Volvos EX30 har batterier från CATL.

LFP-batterier är även billigare att producera eftersom de bland annat inte är uppbyggda med de dyra metallarna kobolt och nickel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094