23948sdkhjf

LEDARE: Kommer Sermi klara sin nya deadline?

Det nederländska trustcentret som är en viktig del av Sermi fick kämpa med våra svenska bokstäver. Då kan man undra vad som händer när de inser att grekerna har ett helt eget alfabet.

Sermi. Sermi. Sermi. Sermi. Vid det här laget har akronymen för ”Security Related Vehicle Repair and Maintenance” närmast blivit någon form av mässande. Motormagasinet har skrivit en hel del om Sermi, både inne i tidningen såväl som här på ledarsidan. Även om mer är klart i dag än bara förra året kvarstår frågetecken. Det enda klara startdatumet är för Sverige, vilket också sköts fram två månader. Därefter är det tänkt att det ska lanseras i ett nytt EU-land med två månaders mellanrum.

Det skulle inte vara förvånande om de just nu sliter sitt hår i Nederländerna.

En av anledningarna till förseningarna är att det nederländska Trustcentret som ska skicka ut den skyddade informationen till verkstäderna hade problem med våra svenska bokstäver, å, ä och ö. Då kan man undra om de också glömt bort att det finns flera länder inom unionen som har sina egna speciella bokstäver. Exempelvis ”æ”i vårt danska grannland. Samt inte att förglömma Grekland som har ett helt eget alfabet. Det skulle inte vara förvånande om de just nu sliter sitt hår i Nederländerna.

Det verkar ändå som att det börjar rulla på även utanför Sverige. Vår danska systertidning med samma namn har rapporterat att även där har landets första verkstad blivit certifierad. I Hvidovre, drygt en halvmil väster om Köpenhamn, kunde verkstaden Autostreit göra tummen upp efter att ha blivit Sermi-klara. Danska skadebranschens organisation, SKAD, kunde i ett samarbete med svenska Treffco, certifiera Autostreit. Ännu ett bevis på att vi i Sverige har legat i framkant när det kommer till den nya EU-regleringen.

Men bortsett från dansk branschmedia verkar det vara tämligen tyst om den nya behörighetscertifieringen. Det kanske också säger något om hur förberett den europeiska fordonsmarknaden egentligen är på detta nya auktoriseringskrav. Något som kan tyckas vara tämligen märkligt med tanke på att den kommer få stor inverkan på oberoende allmänverkstäder.

På Motormagasinet försöker vi ändå hela tiden hålla ett öra mot marken för att få redan på vad som händer med detta. Till det håller vi vår Branschdag i Jönköping den 20 september där ett av panelsamtalen kommer handla om just Sermi. De svenska kontrollföretagen kommer också att finnas på plats och svara på besökarnas frågor.

Då kommer det vara lite mer än en vecka till Sermi ska gå skarpt i Sverige. Kommer datumet att flyttas fram ännu en gång? Vi får helt enkelt vänta och se.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125