23948sdkhjf

Kommer kunderna välja Renault Scenic för Jean-Michel Jarres skull?

Den ikoniske elektroniske ljudkompositören Jean-Michel Jarre har designat ljudet till nya Renault Scenic. Kommer det att göra modellen till en storsäljare? 

En Unique Selling Point, USP, är något som många varutillverkare eller tjänsteutövare försöker använda sig för att locka kunder.

Inom fordonsindustrin kan det te sig på många olika vis. och det händer att musik och mode kan vara en väg att sticka ut i modellfloran.

Volkswagen har laborerat en del med detta och Golf har då fått agera försöksobjekt. Modellen har lanserats i en mängd olika modellversioner, bland annat har banden Rolling Stones, Bon Jovi, Genesis och Pink Floyd givit bilen några designmässiga features.

Detta var särskilt populärt under åttio- och nittiotalet och italienska Fiat ville inte vara sämre utan minstingen Panda kunde bland annat fås i Sergio Tacchini- eller Italien VM 1990-version.

Även Ford lekte med denna speciella försäljningsstrategi och 1985 kunde den som älskade tennis köpa en Thunderbird i Fila-edition.

De tog då hjälp av Björn Borg, som vann Wimbledon i ikoniska Filakläder, för att lansera specialmodellen.

Även lilla Lancia Y10 fanns med en Fila-kostym.  

Från och till sedan dess har det gjorts mer eller mindre lyckade försök att marknadsföra bilmodeller med hjälp av artister eller varumärken.

2010 var det bland annat dags för Seat att lansera Ibiza MZW by Måns Zelmerlöw.

Spontant känns inte det som någon succé försäljningsmässigt men jag kan ha fel.

Men varför stanna vid fysisk design?

När nu nya Renault Scenic presenteras så är fransmännen väldigt snabba med att berätta att en del ljud i och utanför bilen är designat av den elektroniske ljudkonstnären Jean-Michel Jarre.

Han ligger bakom ljuden i kupén, så som välkomstsekvensen, men även ljudet som bilen avger när den kör i låg hastighet för att varna fotgängare och cyklister.

Men vid en snabb efterforskning, så visar det sig att Renault inte är etta på den här bollen.

Jaguar tog hjälp av musikern och ljuddesignern Richard Devine när Jaguar I-Pace skulle få sitt ljud-id. Han har i intervjuer berättat att han inspirerats av rymdskepp när ljudet vid acceleration tagits fram.

För fordonstillverkarnas marknads- och försäljningsavdelningar borde detta vara mumma. För tänk att kunna lansera nästa Volvomodell med ljud som har tagits fram av Ludwig Göransson, den Oscarvinnande kompositören bakom bland annat musiken till The Mandalorian, Black Panther och hyperaktuella Oppenheimer. 

Möjligheterna är oändliga i takt med att de nyutvecklade elbilarna blir allt fler och den enda begränsningen är fantasin.

Kanske är det världens just nu största artist, Taylor Swift, som kommer att ljudsätta kommande elbilar från Ford. Om de nu har råd, med tanke på att de förlorar 340 000 kronor per såld elbil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109