23948sdkhjf

LEDARE: Ibland är det faktiskt guld att tala

Att vara tydlig mot sina kunder om priser, leveranstider och dylikt är en viktig del i att vara ett framgångsrikt företag. Fungerande kommunikation blir också allt väsentligare i vår digitala värld.

Bra kommunikation är något av det allra viktigaste mellan företag och kunder. Framförallt gäller det för den tidigare att vara tydlig och transparent med vad som händer. Är tåget försenat – varför? Hur länge behöver vi vänta? Kommer det ersättningsbussar? Jag tror att vi alla har varit i en situation där det varit oklart vad som händer med en köpt tjänst eller beställd vara.

Eller som vi skriver om i detta nummer, bilar som köpts och där det sedan blir väldigt oklart när de ska levereras. Något som kan tyckas märkligt när man oftast på minuten kan spåra vanliga paket som beställts.

Bra kommunikation är alltså något alla vinner på i längden. Oavsett vad det handlar om.

En undersökning som Mekonomen gjorde tidigare i år visade att var tredje bilägare känt sig lurade i samband med ett verkstadsbesök. De menade att den negativa bilden av verkstadsbranschen även spiller över på de mer seriösa aktörerna. Verkstadskedjan menar att det därför är viktigt med att vara just öppen och transparent i kommunikationen med sina kunder. Att förklara vad som behöver göras och varför, samt en uppskattning av kostnaderna innan arbetet påbörjas. Hos skadeverkstadskedjan Werksta säger man att man kontinuerligt jobbar med kommunikationen mot sina kunder. Hos dem är det framförallt att en reparation tagit längre tid än vad som sagts och att kunden inte fått reda på det som gett upphov till irritation. Saker som är enkla att motverka med ett snabbt samtal eller mail.

Att ha en fungerande kommunikation och förmedla ett budskap är givetvis också viktigt för att lösa kompetensbristen i branschen. Här har det talats om att bland annat visa på att det var länge sedan verkstadsgolvet var den skitiga plats som det tidigare framställts som. Realityserier som Svenska truckers har bidragit till att fler unga kvinnor sökt sig till lastbilsföraryrket. Autoexpertens Hanna Bühmann föreslog under Motormagasinets Branschdag att en liknande tv-serie kanske skulle ge samma effekt för fordonsverkstadsbranschen. Malin Forsman, servicechef på Möller Bil i Köping, utsågs nyligen till Årets stjärnskott av bilbranschen. Hon tror också att ju mer en positiv bild sprids av de yrken som finns inom fordonsbranschen kommer också fler kvinnor att söka sig till den. Det är något hon även ser är en positiv trend i branschen där allt fler kvinnor ökar både i fronten såväl som mekaniker.

Bra kommunikation är alltså något alla vinner på i längden. Oavsett vad det handlar om. Och det krävs ofta inte mer än någon minuts förklarande, ett mail eller ett telefonsamtal.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046