23948sdkhjf

Kan bli totalstopp mot Tesla

27 oktober inledde IF Metall sin strejk mot TM Sweden. Anledningen till strejken är att Tesla inte vill teckna kollektivavtal. Allt fler stridsåtgärder har sedan tillkommit.

På sin hemsida skriver IF metall att de inte anser att ett mjukare varsel än arbetsnedläggelse skulle vara en framkomlig väg. Fackföreningen skriver att de upprepade gånger försökt föra en konstruktiv dialog med arbetsgivaren men mötts av ointresse.

Uppgifter till fackföreningens egna tidning, Dagens Arbete, gör gällande att Tesla dessutom planerar för ett omfattande strejkbryteri. Skärmdumpar som tidningen fått ta del av visar en chatt med Tesla-chefer där de lovar att skicka strejkbrytare till enheter som drabbas av strejken. Strejkbryteri är något som inte skett i Sverige på lång tid. I praktiken upphörde det i slutet av 30-talet som en följd av Saltsjöbadsavtalet som skrevs under 1938.

Strejkbryteri ser vi mycket allvarligt på. Peter Lydell

Vid Bredden har strejkvakter samlats och de fick uppmuntrande tutningar från bilister när Motormagasinet var på plats. Även kollegor från Transport var där för att visa sympati. Vid Teslas lokaler var det lugnt, enligt en uppgift hade de städdag i dag. 

– Strejkbryteri ser vi mycket allvarligt på, säger Peter Lydell, ombudsman på IF Metall Uppland, till TV4 Nyheterna.

Om Tesla och IF Metall inte skulle komma fram till ett avtal kommer fackförbundet att utvidga strejken från och med 3 november. Då kommer strejken även gälla andra auktoriserade anläggningar som utför service på Teslas fordon. Det påverkar dock inte service som utförs på andra bilmodeller.

Någon som skulle kunna påverkas av en utvidgad strejk är skadeverkstadskedjan Werksta som har ett antal Tesla-auktoriserade verkstäder. Werkstas vd och koncernchef, Catherine Sahlgren, vill dock inte kommentera hur de ser på strejken. Istället hänvisar de alla frågor rörande strejken till Transportföretagen. Dessa har i ett uttalande sagt att deras grundinställning är att den svenska modellen bygger på att svenska företag har kollektivavtal.

– Vi ser gärna att även Tesla är en del av detta. Det som är anmärkningsvärt är att IF Metall och Transportarbetareförbundet nu varslar mot våra medlemsföretag som redan har kollektivavtal. Det skadar företag som anstränger sig för att göra rätt och som driver sin verksamhet i tuff konkurrens på marknaden, säger Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund, i en kommentar.

Under fredagsmiddagen när strejken var ett faktum gick som sagt Svenska Transportarbetareförbundet ut med ett meddelande om att de varslade om sympatiåtgärder. Detta skulle innebära en blockad mot all lastning och lossning av Teslabilar i fyra svenska hamnar. Även detta skulle träda i kraft 3 november och omfatta Copenhagen Malmö Port, Södertälje Hamn, Logent Ports & Terminal i Göteborg samt Trelleborg Hamn.

– För Transport är det en självklarhet att backa IF Metall när de ber om stöd. I Sverige och på svensk arbetsmarknad har vi kollektivavtal – det kommer Transport alltid att stå upp för. Tesla-anställda ska givetvis också omfattas av säkra och schyssta villkor, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, i ett uttalande.

Här finns Teslas serviceanläggningar:

Umeå
Uppsala
Stockholm
Örebro
Norrköping
Göteborg
Malmö


Artikeln är en del av vårt tema om Strejken mot Tesla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125