23948sdkhjf

Flera LO-förbund hotar med sympatiåtgärder mot Tesla

27 oktober tog IF Metall ut sina anslutna bilmekaniker i strejk då Tesla vägrade teckna kollektivavtal. Därefter har strejken utvidgats till fler verkstäder samt andra branscher.

3 november togs ytterligare 17 verkstäder ut i sympatistrejk. Transportarbetareförbundet meddelade också tidigt att de som sympatiåtgärd skulle sluta lasta och lossa Teslabilar i Malmö, Södertälje, Göteborg och Trelleborg. Något som trädde i kraft 7 november. Det finns dock uppgifter om att Tesla försöker kringå blockaden. SVT rapporterar om att tillverkaren uppges ha ställt om transporter av bilar till Sverige. Därför har även det norska Fellesforbundet flaggat för att de inte kommer att lasta av Teslas bilar som eventuellt ska till Sverige.  

– De har redan hanterat det i hamnarna, i pålastningshamnen, säger Måns Frostell, vd för Södertälje hamn, till SVT.

Han säger till SVT att det vanligtvis brukar komma ett fartyg i veckan med Teslor. Nu väntar de inga transporter alls.  Uppgifterna om att Tesla försökte runda fackets blockad har dock gjort att Transport på tisdagen utökade denna att gälla samtliga hamnar i Sverige. 

– Nu trappar vi upp konflikten. Det blir totalt stopp för Tesla-bilar i alla Sveriges hamnar. Vi har fått signaler om att Tesla-bilar planeras om till andra svenska hamnar och den möjligheten stänger vi nu helt. Vi har givetvis ytterligare planer på motåtgärder för att få Tesla att teckna kollektivavtal, sa Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, i ett pressmeddelande.

Södertälje Hamn omfattas av den första blockaden som trädde i kraft i tisdags. I mail till Motormagasinets systertidning Transport och Logistik idag skriver Patrik Rotkvist, operativ chef på hamnen, om vad blockaden innebär för verksamheten.

”Södertälje Hamn har kollektivavtal med bland annat Transportarbetarförbundet som vi följer och vi är en hamn som arbetar med många olika affärsområden, bland annat hantering av bilar. Tesla är en av våra bilkunder men vi har sedan en tid tillbaka inga Teslabilar i vår hamn.”

Han fortsätter:

”Det som påverkar oss på sikt är eventuellt tappade volymer och intäkter. Vi som hamn styr inte fartygens laster men det som vi har fått till oss är att i dagsläget finns inga Teslabilar med på några fartyg som angör vår hamn. Vår arbetsuppgift är att lossa fartygens laster, i detta fall bilar som sedan tas över av en annan aktör som gör bilarna leveransklara och även levererar ut dem till återförsäljare.”

Tesla måste acceptera spelreglerna på svensk arbetsmarknad och i Sverige kör vi med kollektivavtal. Mikael Pettersson, Elektrikerna

Efter att strejken trädde i kraft kom dock Tesla till förhandlingsbordet. Men på måndagseftermiddagen rapporterade TT om att förhandlingarna strandat helt. IF Metalls avtalssekreterare, Veli-Pekka Säikkälä, menade att detta innebar att det skulle komma fler sympatiåtgärder.

– De är tydliga med oss, det blir inget avtal, sa han till TT.

På tisdagen kommenterade Tesla för första gången strejken efter att den trädde i kraft för några veckor sedan. Enligt TT tycker biltillverkaren att det är olyckligt att IF Metall vidtagit strejkåtgärderna. Tesla menar att de följer svenska arbetsmarknadsregler, men har som många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal. 

”Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal”, skriver de i sin kommentar. 

Samtidigt som Tesla gick ut med sin kommentar varslade Fastighetsanställdas Förbund om blockad mot allt arbete relaterat till Tesla. Anläggningar som skulle påverkas finns i Huddinge, Segeltorp, Umeå och Upplands Väsby. 

– Den här frågan är grundläggande för vår framgångsrika svenska modell. För oss råder det ingen tvekan. Ska man verka i Sverige är det kollektivavtal som gäller, säger Joakim Oscarsson, avtalssekreterare, Fastighets, i ett uttalande.

Fackförbundet Elektrikerna följde kort därpå efter och varslade även de om sympatiåtgärder. Förbundets förhandlingschef, Mikael Pettersson, säger i ett pressmeddelande att det är självklart för dem att stötta IF Metall i deras strejk.

 – Tesla måste acceptera spelreglerna på svensk arbetsmarknad och i Sverige kör vi med kollektivavtal, säger han i en kommentar.

Elektrikernas sympatiåtgärd innebär att deras medlemmar inte kommer utföra arbete bestående av service eller reparation av elanläggningar vid Teslas verkstäder och laddstationer. Förbundets sympatiåtgärder träder i kraft 17 november.

Tätt efter Elektrikernas varsel gick Seko ut och sa att de kommer stoppa brev och paket till Tesla från och med 20 november. Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia, säger i ett uttalande att IF Metalls kamp även är deras kamp.

– Genom att vägra förhålla sig till spelreglerna här i Sverige så försöker Tesla skaffa sig konkurrensfördelar genom att ge arbetarna sämre löner och villkor än de skulle haft med ett kollektivavtal. Det är givetvis helt oacceptabelt. Den strid som nu IF Metall tar är viktig för hela den svenska kollektivavtalsmodellen.

Susanna Gideonsson, ordförande för LO, den paraplyorganisation där IF Metall, Transport, Fastighets, Seko och Elektrikerna ingår, säger till Dagens Industri att de är beredda att gå långt i konflikten. Tidningen frågar henne om de är beredda att gå så långt att Tesla väljer att lämna Sverige framför att teckna kollektivavtal.

– Ja. Om det går så långt är det tråkigt, men ja det är vi.

Även företag har visat sympati med IF Metall. Taxi Stockholm gick ut i början av veckan med att de pausar alla inköp av Teslabilar tillfälligt. Taxiföretaget säger i ett pressmeddelande att kollektivavtal är viktigt för dem. Därför vill de visa sitt ställningstagande genom att pausa inköpen av Tesla.

Sympatiåtgärder mot Tesla

Transportarbetareförbundet

Blockad mot lastning och lossning av Teslabilar i fyra hamnar från den 7 november. Utökas till att gälla samtliga svenska hamnar den 17 november.

Fastighetsanställdas förbund

Varsel om blockad mot städning av Teslas lokaler på fyra orter från den 17 november.

Elektrikerförbundet

Varslet innebär att  förbundets medlemmar från den 15 november inte kommer att utföra service eller reparation av elanläggningar vid Teslas verkstäder och laddstationer.

Svenska Hamnarbetarförbundet

Har varslat om blockad mot att hantera Teslabilar i samtliga svenska hamnar från den 17 november.

Seko

Varslet innebär en blockad som ska stoppa alla försändelser och leveranser till och från alla Teslas arbetsplatser från den 20 november.

Artikeln är en del av vårt tema om Strejken mot Tesla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109