23948sdkhjf

Motorbranschens arbetsgivareförbund kritiska mot sympativarsel

Flera sympatiåtgärder som stöder IF Metalls strejk mot Tesla riskerar att slå fel. Det anser Motorbranschens arbetsgivareförbund som menar att åtgärderna straffar företag som faktiskt har kollektivavtal.

Efter att IF Metall varslade om strejk mot TM Sweden gick flera andra fackförbund ut med sympatiåtgärder. Hanna Alsén är förhandlingschef på Motorbranschens arbetsgivareförbund, en del av Transportföretagen. Motormagasinet har sökt henne för en kommentar men blir hänvisade genom organisationens pressavdelning till ett uttalande på deras hemsida. Där framgår det att organisationen är kritisk mot flera av sympativarslen och menar att de riskerar att missa målet.

– Vi ställer oss frågande till om lagda sympativarsel kommer att få effekt på Tesla som bolag. Det ser ut att enbart drabba företag som redan har kollektivavtal och enskilda bilägare. Vi ser att det är en olycklig situation som vid en långdragen konflikt riskerar att hota svenska arbetstillfällen, säger Hanna Alsén i en kommentar.

Av Motorbranschens drygt 2 000 medlemmar är omkring 1 200 anslutna till Motorbranschavtalet. Det kollektivavtal som IF Metall vill att Tesla ska skriva på. Hanna Alsén menar att Motorbranschens arbetsgivareförbund inte är emot strejkrätten eller IF Metalls varsel.

– Vi delar fackens bild av att den svenska modellen tjänar Sverige väl och förstår varför IF Metall önskar träffa kollektivavtal med Tesla. Men fackens varsel drabbar nu våra medlemsföretag, som redan har kollektivavtal, och inte Tesla. Våra medlemsföretag har väldigt liten möjlighet att påverka utgången av konflikten, men drabbas ändå kraftigt ekonomiskt. Det finns risk för att arbetstillfällen försvinner på grund av stridsåtgärderna, säger Hanna Alsén.

Även Almega tjänsteföretagen kritiserar de fackföreningar som sympatistrejkar och har varslat om sådana. Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega, säger till Sveriges Radio att det är ”jäkligt uppörande”.

– Vi har medlemsföretag som har schysta villkor, kollektivavtal, har gått igenom en avtalsrörelse och som har gått med på lönehöjningar. De städar på Tesla med schysta villkor och drabbas nu av strejk. Strejk skadar alltid företagen. Skulle vi få en situation där man förlorar städuppdrag och det går till ett företag som inte har kollektivavtal eller fackliga medlemmar. Då tycker man att det är orimligt.

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson anser dock att man måste sätta sympatistrejkerna i ett större perspektiv. Han säger till Sveriges Radio att insatserna för de företag där sympatistrejkerna sker är relativt små.

– Det innebär inte att vi stänger den firman. Om vi tar båtarna kan de köra av hur mycket bilar som helst. Men just Tesla kommer inte att laddas i hamn. Det innebär en väldigt liten inskränkning för att vi ska kunna täcka arbetsmarknaden och få in alla. Alternativet är en lång konflikt som aldrig tar slut.

Artikeln är en del av vårt tema om Strejken mot Tesla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11