Gigafabrik för vätgasbränsleceller redo för produktion
Symbio, ett joint venture mellan Forvia, Michelin och Stellantis, inviger nu sin första gigafabrik, SymphonHy. Det är Europas största integrerade anläggning för tillverkning av vätgasbränsleceller.
Det skriver företaget i ett pressmeddelande.
Den årliga produktionen beräknas till 50 000 bränslecellsystem och är en del av IPCEI-programmet (Important Project of Scientific Interest).
Stellantis, med Symbio som leverantör av bränsleceller, kommer nu att fortsätta utöka sitt vätgasutbud bland sina fordonstyper. Utöver de medelstora transportbilar som redan finns tillgängliga i Europa så ska även stora transportbilar, Ram-pickuper och tunga lastbilar för den nordamerikanska marknaden lanseras.
SymphonHy ligger i Saint-Fons i Auvergne-Rhône-Alpes-regionen. På anläggningen finns koncernens huvudkontor, en produktionsanläggning, ett innovationscentrum och Symbio Hydrogen Academy.
– SymphonHy är ett bevis på Europas industriella och tekniska ledarskap. Tillsammans med hela ekosystemet och våra privata och offentliga partners är vi redo att skala upp och göra vätgasdriven elmobilitet till en hållbar, högpresterande och prisvärd verklighet. SymphonHy har levererats på mindre än två år och är ett vittnesbörd om Symbios förmåga att uppfylla sina industriåtaganden, vilket stöder en snabb utbyggnad av utsläppsfri vätgasmobilitet. Det första bränslecellssystemet som monterades till 100 % på SymphonHy tillverkades i oktober 2023 – bara en månad efter att gigafabriken togs i drift, säger Philippe Rosier, vd, Symbio.
SymphonHy i siffror:
- En nuvarande produktionskapacitet på 16 000 ska bli 50 000 år 2026.
- En befintlig yta på 26 000 kvadratmeter ska bli 40 000 kvadratmeter år 2026.
- 7 000 kvadratmeter är avsatt för innovation.
- 8 000 kvadratmeter ISO 8-certifierade renrum.
- Fler än 450 ingenjörer, varav 100 är sysselsatta med innovation, och cirka 20 doktorander som täcker ett brett spektrum av discipliner (elektrokemisk teknik, kemi, materialvetenskap och så vidare), samlat i ett enda innovationscenter i världsklass.
- En anläggning som är självförsörjande på energi och certifierad ”Very Good” av BREEAM.
Källa: Symbio
– Michelin trodde i ett mycket tidigt skede på vätgas och Symbio, som vi förvärvade innan vi gjorde det till ett joint venture med Forvia 2019. Stellantis inträde som ny investerare i år bekräftar att vätgas möter den ständiga strävan efter att stödja framtidens mobilitet. Denna teknik har nu visat sig vara ett viktigt tillskott för att tillgodose behovet av längre räckvidd – särskilt för nyttofordon som börjar utvecklas. Det är ingen slump att koncernen nyligen tillkännagav ett sortiment av vätgasdrivna fordon genom sitt dotterbolag Watèa by Michelin, en mobilitetsoperatör som är specialiserad på energiomställning av företagsvagnparker, åtföljt av ett erbjudande om vätgasfordon, säger Florent Menegaux, vd, Michelin.
Stellantis, som var tidiga med en vätgaslösning för lätta transportbilar med modellerna Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy och Opel Vivaro-e, ser positivt på samarbetet och gläds över att fabriken står klar.
– Symbio är beviset på att tre företag med rötter i Frankrike och samtliga ledande inom sina respektive områden kan förena krafter och kompetens för att ligga i framkant. Dagens invigning är ett viktigt steg eftersom vätgas är en del av den blandning av tekniker som vi för fram för nyttofordonskunder. Denna teknik är en byggsten i det kraftfulla elektrifieringsekosystemet som vi utvecklar för att stödja vårt djärva mål att uppnå 100 procent elförsäljning i Europa och 50 procent i USA senast 2030. Eftersom Stellantis syfte är att ”leda utvecklingen i världen” kommer vätgas att bidra till att nå vårt ambitiösa mål om nettonollutsläpp år 2038 – före konkurrenterna i vår kamp mot klimatförändringarna, säger Carlos Tavares, vd, Stellantis.