23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

ARN: Kamremsbyte kvaddade kärra

Att vara försiktig så delar på bilen inte skadas vid service är viktigt. Det har en verkstad fått erfara efter ett kamremsbyte. Tvisten visar även vikten av att dokumentera alla fel man upptäcker innan arbetet påbörjas.

Lampor och luftburkar
Ärende: Skador på bil vid kamremsbyte
Kundens krav: 11 706 kronor
Ort: Stockholm
Saken: Kunden hade lämnat in sin bil för ett kamremsbyte vilket skulle kosta 7 889 kronor. Vid ingreppet skulle dock verkstaden ha brutit av en givare till ljusregleringen som satt på vänster sida i motorutrymmet. De skulle även ha skadat luftburkens ena infästning på den högra sidan. Kunden hävdar att nivåregleringslampan för huvudstrålkastaren hade tänts när hen hämtade ut bilen. Verkstaden tog därför in bilen för en felsökning, men menade att de inte orsakat felet och krävde kunden på 1 745 kronor för felsökningen. Verkstaden hävdar vidare att de enbart arbetat på högra sidan av motorutrymmet. Enligt kunden måste dock underredsplåten monteras ned för att komma åt kamremmen. Ett arbete som sker på båda sidorna. Kunden hävdar också att plastclips saknas på den vänstra sidan. Enligt en offert som kunden fick från en annan verkstad säger att det skulle kosta 9 961 kronor att reparera bilen. Detta vill kunden bli ersatt för, samt den felsökning som utfördes efter det första besöket.
Verkstaden har gått med på att betala tillbaka pengarna för den felsökning som gjordes, men motsätter sig det övriga kravet. De säger att kamremsbytet gjordes efter önskemål. Lampan som lyste ska enligt en tekniker ha lyst redan när bilen togs in. Något som dock inte dokumenterades. När de senare gjorde felsökningen såg de att det saknades en del clips till underredsskyddet samt att nivåregleringssensorn hade brustit.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173