23948sdkhjf

Däckexperterna som mäter i stereo

Med rötterna i Saab har Wheelscanning kunnat luta sig mot en stark tradition av svensk uppfinningsrikedom. Förutom själva varumärket då. Men några år efter uppstarten har företaget i Värnamo visat att de är en spelare som kan sin sak.

Svenska företaget Wheelscanning startade 2020 som en spin off på Saab och Svenska Lager. Precis som namnet antyder är det just skanning av däck som de arbetar med. Wheelscannings vd, Carl Holmander, förklarar för Motormagasinet att allt startade med att man ville mäta mönsterdjupet på däck, utan tidspåslag, när hjulen skulle tvättas i Svenska Lagers hjultvätt.

– Här såg man en potentiell marknad. Det fanns en mängd olika alternativ till femkronan och de flesta var bra på sina sätt, men vi såg en stor styrka i att vi kunde mäta och analysera slitbanan med hög precision integrerat till det redan helautomatiserade tvättflödet.

Carl Holmander säger att Wheelscannings målsättning, i en bransch med allt mer digitalisering och modernisering, är att bidra med konkurrenskraftiga verktyg som sparar tid.

– Vi vill med en stor branschkunskap bidra med revolutionerande teknik.

Slutmålet är att att utveckla branschen och verkstäderna och ha ett jättefokus på slutkund och konsument. För får vi konsumenten att känna sig tryggare när de lämnar däckverkstäderna är det ett mervärde. Carl Holmander, vd Wheelscanning

I dag har företaget tre produkter, Wheelscan, Wheelspec Rim och Wheelspec Read. Även om alla går att kombinera med Svenska Lagers hjultvätt, WSSpa, finns de även som standalonelösningar. En viktig komponent i hjul- och däckmätningen är den stereokamerateknik som används. Tekniken, som kommer från SAAB, gör det möjligt att analysera däckens slitbana med hög precision och konsekventa resultat.

Något som gör att precisionen i mätningen blir betydligt högre jämfört med exempelvis ett handhållet mätverktyg. Eftersom kameratekniken tittar på en större yta på däcket än vid en punktmätning hanterar den också sten och smuts som fastnat på ett sätt som inte påverkar mätresultatet.

– Kamerorna tittar inte bara på en punkt utan på en yta som är lika bred som däcket och cirka 25 centimeter i vågrät riktning. Det gör att värdena vi presenterar är representativa utifrån en större yta av däcket. En punktmätning är det egentligen inget fel på, men då gäller det att välja rätt ställe att mäta. Det får heller inte sitta fast massor av stenar. En tumregel i vår värld är att så länge det inte är mer sten än mönster visar vi korrekta mätresultat, säger Carl Holmander.

Utöver däckmätningen har som sagt Wheelscanning produkter som skannar av fälgarna för att upptäcka skador samt läsa in däckinformation. Bägge två görs med hjälp av AI utifrån bilder som tas av hjul och däck.

– I hjultvätten från Svenska Lager kan man med de här tre produkterna automatisera datainsamlingen man gör på däckhotellen. Men vi har också alternativ så man kan få detta utan hjultvätten.

Wheelscanning har kunder inom både bil- och däckhandeln, men det gemensamma är att de har däckhotell. Carl Holmander säger att däckhotellen har blivit en allt mer naturlig del hos bilhandeln då bland annat elbilarna har öppnat ett behov av att bredda sig. Att arbetet effektiviseras när mätning av mönsterdjup automatiseras är helt klart, men Carl Holmander tycker också att det är viktigt att prata om det mervärde verkstäderna får och inte bara den tid man kan spara, eftersom detta kan vara väldigt individuellt från verkstad till verkstad.

– När vi mäter fyra däck tar det mellan 25 och 30 sekunder. Men vi pratar mycket hellre om statistiken vi samlar på oss och vad den möjliga potentialen är.

Han tar upp ett exempel på hur en däckverkstad skulle kunna arbeta med informationen de samlar in från däcken de förvarar på däckhotellen. Om däckverkstaden ser att 25 procent av alla däck de mätte under hösten var snedslitna finns det ett stort värde som går att ta på och arbeta med. Även om Wheelscanning inte kan bestämma hur många hjulinställningar en verkstad gör kan de hjälpa respektive däckverkstad att använda deras produkter till att utöka verksamheten.

– Målet är att att utveckla branschen och verkstäderna genom ett stort fokus på slutkund och konsument. Om vi får konsumenten att känna sig tryggare när de lämnar däckverkstäderna har vi skapat kundnytta och ett mervärde för verkstaden. Därför har vi ett stort fokus på att bygga rapporter och illustrationer som inger trygghet och transparens.

Carl Holmander menar att det är tre centrala frågor som är viktiga i och med den information man får ut genom däckmätningen.

– Det första är att byta däck vid rätt tillfälle. Det ska varken vara för tidigt eller för sent. Det andra är en ökad kundnytta. Hur får vi kunden att känna sig tryggare och gladare. Det tredje är hur man kan utveckla affären på däckverkstaden, merförsäljningen. Går det att göra fler hjulinställningar eller kan man sälja fler däck eftersom man kontrollerar mönsterdjupet på alla som kommer in.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.656