23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fråga juristen: Vad kan kunden kräva för ersättning?

Ibland kan ett verkstadsbesök sluta med oenighet. Men vem har egentligen rätt, kunden eller verkstaden?  Under rubriken ”Fråga juristen” besvaras frågor från våra läsare.


Fråga från verkstaden:
 En kunds bil har blivit skadad under tiden den är på verkstaden. Vi kommer att åtgärda skadan på vår bekostnad men kunden använder bilen i sin verksamhet och ställer nu krav på ersättning för ökade kostnader i företaget. Måste vi betala?


Svar från juristen: 

För att kunna svara på frågan behöver vi veta vilka villkor som gäller mellan er. Om inga särskilda villkor har överenskommits får man gå till relevant lagstiftning. Om din verkstad har ett avtal med kunden som innehåller bestämmelser om skadestånd eller ersättning vid skada, så som Verkstadens reparationsvillkor, kommer de villkoren i första hand att styra vad som gäller.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125