23948sdkhjf

Elbilar från Kina – konkurrens och möjlighet

Att det kommer en mängd olika elbilsmodeller från Kina har varit tydligt den senaste tiden. Men även om bilarna konkurrerar med europeiska modeller kan man se det som en möjlighet. Det hävdades under ett seminarium på elbilsmässan eCarExpo.

På elbilsmässan eCarExpo hölls flertalet olika seminarier om elbilar, laddinfrastruktur och annat som hör elektrifieringen av fordonsflottan till. Ett av dessa handlade om den mängd elbilsmodeller som nu strömmar in från Kina. Karin Olander, reporter på Dagens Industri, Mattias Bergman, vd Mobility Sweden, Marcus Rosenborg, head of sales på Xpeng och Johan Lennefalk från Business Sweden, stationerad i Beijing, diskuterade vad detta innebär för den svenska marknaden.

Nya spelare som är duktiga kommer ta marknadsandelar. Men det är det som gör att man får vara på tå och bli bättre och bättre. Mattias Bergman, Mobility Sweden

Marcus Rosenborg påpekade att i och med en tuff marknad där alla vill ta marknadsandelar kräver detta att man som tillverkare kan leverera en riktigt bra produkt.

– Ambitionen från starten har varit att vara ett globalt varumärke. Det innebär en expansionsresa och vi är listade både i New York och Hong Kong som börsbolag. Vi behöver ha en stark global tillväxt som är anpassad efter de lokala regelverken.

Konkurrensen från de kinesiska bilarna behöver dock inte bara vara av ondo. Istället ansåg en del i panelen att tillverkarna hemmavid bör se det som en sporre att bli ännu bättre i sin egen utveckling.

– Vi är en konkurrensutsatt industri. Vi vill sälja på en global marknad, vi har komponenter från en global marknad, vi producerar och säljer över hela världen. Då måste vi välkomna konkurrens. Sedan är det tufft. Nya spelare som är duktiga kommer ta marknadsandelar. Men det är det som gör att man får vara på tå och bli bättre och bättre, säger Mattias Bergman.

Johan Lennefalk påpekade också att flera svenska bolag är väldigt lokala i Kina. Bolag som Volvo och Scania skapar inte bara arbetstillfällen i Sverige men även det stora landet i öst.

– Det finns många framgångsexempel bland svenska underleverantörer till fordonsindustrin. Allt från mjukvara till sensorer och teknik som kanske har en begränsad marknad i Sverige. Medan i Kina har man i teorin hundratals företag att sälja till.

Även om de kinesiska märkena tar marknadsandelar är konsumenter i dag är också mer medvetna om omvärlden och låter den i högre grad styra sina inköp, det menade Karin Olander.

– Sedan finns det dem där det är plånboken och kanske teknikintresse som styr. Man lägger det andra åt sidan. Men det finns helt klart en skepsis som också har ökat de senaste två, tre åren. Det var en helt annan positiv känsla runt 2016 då man trodde Kina var på väg mot en mer demokratisk riktning.

Just frågan om att Xpeng är ett kinesiskt företag och att det kinesiska kommunistpartiet styr landet med järnhand och övervakar sina medborgare var också något som togs upp. Att de kinesiska bilarna kan ses som rullande spionverktyg har Motormagasinet skrivit om tidigare. Marcus Rosenborg hävdade dock att Xpeng som företag rättar sig efter lokal lagstiftning.

– Jag kan inte tala för alla hundratals biltillverkare i Kina. Men vi följer de lagar och riktlinjer som gäller. I våra bilar kan du vara säker på att vi följer de europeiska kraven som ställs på våra bilar.

Artikeln är en del av vårt tema om eCarExpo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11