23948sdkhjf

Unikt krocktest ska rädda fler liv

Chalmers har tagit fram en unik lastbilsfront som har testats av Trafikverket. Resultaten visar på att prototypen kan göra stor skillnad vid en krock.

I dag står lastbilar för sex procent av trafikmängden på landets vägar. Omkring 45 personer om året dödas i trafikolyckor där en tung lastbil är inblandad. Majoriteten av dessa, över 90 procent, sitter i en mötande personbil. Detta är dock något som Trafikverket hoppas kan ändras. De har testat en prototyp på en lastbilsfront, utvecklad av Chalmers, som skulle kunna få stor betydelse.

– Det unika svenska krocktestet med den nya lastbilsfronten visar en tydlig skillnad, 30–60 procents mindre deformering av bilkupén hos den mötande personbilen, mot en krock med lastbil utan den dämpande fronten, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet, Trafikverket, i en kommentar.

Testet gjordes mellan en modern personbil och en tung lastbil där bägge körde i 80 kilometer i timmen. Med moderna säkerhetsutrustning som autobroms skulle hastigheten gå att få ned till 60 kilometer i timmen. Referensmätningen på bilkupén visade på drygt 400 milimeters deformation på övre respektive nedre A-stolpe. Med lastbilsfrontprototypen hade man kunnat få ned deformationen på nedre A-stolpen till strax över 100 milimeter och den övre till drygt 250.

– Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas i Euro NCAP:s konsumenttester år 2030. Vi vill att människorna i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med lastbil genom att bilkupén ska vara intakt, säger Rikard Fredriksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094