23948sdkhjf

LEDARE: En viktig och välbehövlig kontroll

Nästa år har den obligatoriska bilbesiktningen funnits i sex årtionden. Besiktningsteknikernas idoga arbete gör att vi kan känna oss tryggare när vi är ute på vårt avlånga lands vägar. Men också ett tillfälle att tala om hur bilen mår.

Broms och gas är väl egentligen de två begrepp som bäst definierar en bil. Bortsett från styrning då man självklart vill kunna bestämma varthän bilen ska köra. Samt en mängd andra saker som kan vara bra att ha. Säten, säkerhetsbälten, blinkers, back- och sidospeglar gör färden trevligare och säkrare. Men gas behövs för att man överhuvudtaget ska kunna ta sig någonstans och bromsen är självklar för att kunna stanna fordonet. Gaspedalen har vanligtvis också medfört avgaser och bromsar slits och behöver bytas ut.

En anmärkning betyder också att verkstäderna får jobb när de ska byta bromsar, avgassystem och allt vad det kan vara.

Bilen har funnits länge i Sverige. 1891 i Göteborg visades för första gången en importerad bil upp på industriutställningen. Sex år senare kom den första svensktillverkade bilen med förbränningsmotor, den så kallade Surahammarbilen. Allt eftersom ökade också bilintresset i vårt land och därmed började också lagar och regler skrivas för vad som skulle gälla för våra rullande fordon. 1907, när det fanns 662 bilar registrerade i hela landet, kom också krav på registreringsnummer och körkort. Men det skulle dröja strax över 55 år innan den första provverksamheten för besiktning påbörjades.

1963 grundade riksdagen och regeringen Bilprovningen. Anledningen var att man såg problem med olyckor orsakade på grund av bilar som hade brister. Besiktningskravet som trädde i kraft 1965 skulle gälla alla bilar som var mer än tre år. Men första året testades alla bilar som var fem år eller äldre.

Redan några månader innan den nya lagen trädde i kraft kunde Svenska Dagbladet rapportera om en Volvo 544 som hade passerat kontrollen trots att den hade ”så slitna bromsband att nitarna gick mot trumman”. Då menade man dock att missen inte borde få någon negativ påverkan på Bilprovningens verksamhet. 

I juni 1965, ett halvår in med den obligatoriska kontrollen, hade närmare 5 000 bilar i Sverige fått automatiskt körförbud då de inte inställt sig för kontroll. Slutet av samma år gick dock kontrollerna varma. Svensk bilprovning fick dagligen in omkring 6 000 protokoll från sina kontrollstationer.

Att en obligatorisk besiktning inte skedde förrän en bit in på 60-talet kanske kan te sig som märkligt. I synnerhet då det trots allt hade rullat ett antal bilar och vägnätet var tämligen utbyggt. Men i dag är nog de flesta tacksamma för det system vi har och som har utvecklats under årens gång.

Det arbete som fordonsinspektörerna gör våra vägar blir säkrare. Men i slutändan betyder det mer än så. En anmärkning innebär också att verkstäderna får jobb när de ska byta bromsar, avgassystem och allt vad det kan vara.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.766