23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

ARN: Krav på ersättning efter krock

En kund som köpt en bil ansåg att de vinterdäck denne köpt till var så dåliga att de orsakade både skador på bilen och en olycka.

SLITNA VINTERDÄCK
Ärende:
Återkommande felkoder och dåliga däck.
Kundens krav: Nya vinterdäck och 50 000 kronor i ersättning för avhjälpande.
Ort: Sollentuna
Saken: Kunden hade köpt en Mercedes för 200 000 kronor med tre månaders TSG-garanti för max 300 mil. Vid provkörningen upptäckte kunden att servicelampan och tpms-lampan lyste. När bilen kördes hoppade växeln ur och hamnade i N-läget. Till det ska bilen ha varit smutsig och det gick inte att se repor och bucklor. Något som upptäcktes först två veckor senare när bilen tvättades. Kunden reklamerade bilen och blev meddelad att felkoderna skulle åtgärdas. Dessa kom dock tillbaka. Till det menade kunden att hen fått veta att däcken inte passade och gjorde att bilen var för låg. Hen menade att bilen slog i farthinder när hen körde över dessa. Kunden skulle både ha fått punktering samt ha krockat med en annan bil då däcken har varit i ett alltför dåligt skick. Även nox-sensorn behövde bytas. Kunden hade sagt att denne ville ha ersättning för skadorna som skulle ha uppkommit i och med de dåliga vinterdäcken. En summa på 50 000 kronor som bland annat skulle omfatta utlägg för självrisk, kostnaden för de dåliga däcken och nox-sensorn. Bilhandlaren hade gått med på att låta vinterdäcken gå tillbaka men motsatte sig kraven i övrigt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173|