23948sdkhjf

Färre fordonsdelar med ny teknik

Bilindustrin har fått upp ögonen för stora presshärdade karosskomponenter sammansatta av mindre detaljer. Bland annat är det lägre vikt, mindre klimatpåverkan och bättre materialutnyttjande som lockar. Detta är ett koncept som industriföretaget AP&T erbjuder sedan 2023.

ArcelorMittals Multi Part Integration, MPI, är ett exempel på en process där karosskomponenter svetsats samman av mindre detaljer – en process som lämpar sig väl för AP&T:s presshärdningskoncept.

– Med MPI kan man integrera delar med olika materialegenskaper i ett och samma ämne. De ingående delarna "skräddarsvetsas" ihop utan överlapp, vilket gör att det går åt mindre material. Ämnet får en lägre vikt utan att styrka och krocksäkerhet påverkas, berättar Jan Larsson, affärsutvecklare på AP&T, i ett pressmeddelande.

Sedan 2023 har industriföretaget en produktionslinje för tillverkning av dubbla dörringar i kommersiell drift hos kund.

För tillverkare inom bilindustrin innebär MPI en förenklad produktion.

– En dubbel dörring kan bestå av fem, sex olika delar, som i vanliga fall ska lagras, flyttas, formas och monteras i fabriken. Med MPI sparar man plats och får ett mindre komplext flöde, säger Larsson.

AP&T ser ett stort och växande intresse för MPI som hittills har levererat 150 presshärdningslinjer världen över.

Nu fokuserar man vidare på att utveckla erbjudandet.

– Vi har tekniken och processkunnandet. Men allra viktigast för att resultatet ska bli bra är att komponenten redan från början designas med den här tillverkningsmetoden i åtanke. Därför ser vi gärna ett nära och tidigt samarbete med biltillverkarnas konstruktörer, avslutar Jan Larsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066