23948sdkhjf

LEDARE: En röst bland många men ändå viktig

Första veckan i juni går miljoner och åter miljoner EU-medborgare för att rösta på vilka de vill se i EU-parlamentet. Dessa företrädare kommer sedan att få inflytande på för fordonsbranschen viktiga frågor.

Så var det dags igen. Svenska folket ska bege sig till valurnorna för att välja sina företrädare. Senast det begav sig var för två år sedan då vi skulle lägga vår röst i kommun-, region- och riksdagsvalet. Då blev det maktskifte. Om det blir någon större förändring bland våra EU-parlamentariker den 9 juni återstår att se. 21 politiker kommer dock att få åka ner till Bryssel och debattera med 700 andra viljor.

Åsikterna om parlamentarikerna är nog också lika många som alla invånare i EU. Viktiga föreståndare för demokratin, eller korrupta och för högt avlönade opportunister. Bortsett från vad man tycker är den krassa verkligheten att de är med och bestämmer över de politiska beslut som ska råda inom den Europeiska unionen och därmed också här hemma i Sverige.

Vad man än anser om EU är det när det kommer till kritan bra och viktigt att gå och lägga sin röst.

De ämnen som avhandlas är av förklarliga skäl heller inte få. Jordbrukspolitik, klimat och den heta frågan om stöd till Ukraina är sådant som det diskuteras och bestäms över. För fordonsbranschens del finns det självklart också ett antal frågor som kan ha stor påverkan på branschen. Kommer vi exempelvis att följa USA och införa strafftullar på kinesiska elbilar? EU-kommissionen vill det. Mercdes-Benz-bossen Ola Källenius anser att det är fel väg att gå och uppmanar istället kommissionen att sänka tullarna.

Tillgången till fordonsdata är en annan fråga som är synnerligen viktig för de oberoende verkstäderna. Att kunna koppla upp sig till de alltmer digitala bilarna för att utföra service och reparationer kommer att vara a och o i den närmsta framtiden. En viktig del här är Carglass vinst över Fiat Chrysler, numer Stellantis, i rätten att få data. I ett mål som avgjordes förra året beslutade EU-domstolen att oberoende verkstäder ska få tillgång till viktiga biluppgifter för att kunna utföra arbeten som ADAS-kalibrering. Till det finns också förordningar och EU-regler som gruppundantaget, Data act och Sermi. Ämnen som nog gemene man inte känner till men som det är viktigt att politikerna har kännedom om. Åtminstone om man som väljare vill kunna påverka den riktning politikerna ska ta.

När Motormagasinet i höstas frågade partierna om deras syn på tillgången till fordonsdata hade de flesta åsikter om frågan gällande fordonsdata. Enda parti som inte kunde svara på våra frågor var Vänsterpartiet. Övriga ansåg dock att det var viktigt med en fri marknad där kunderna själva kan välja vilken verkstad de vill lämna in sin bil till. Gott så, men till syvende och sist måste också beslut fattas som gör detta möjligt.

Vad man än anser om EU är det när det kommer till kritan bra och viktigt att gå och lägga sin röst. 

Oavsett om det blir på ett parti eller en blankröst. För deltagandet i valet legitimerar trots allt det demokratiska systemet och även om en enda röst sällan gör skillnad så kan flera göra det – för många droppar små.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11