23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så vill partierna säkerställa tillgången till fordonsdata

Att EU:s Data act, dataakten, och Sermi är komplicerade frågor är nog de flesta överens om. Det var något som också framkom när Motormagasinet frågade våra politiska partier om hur de såg på att Sverige var först inom unionen med att införa Sermi. Samt om de delade branschorganisationernas syn på att det skulle behövas en tydligare sektorspecifik lagstiftning för data. Några av dem svarade snabbt på Motormagasinets frågor. Andra behövde längre tid på sig och en del kunde inte svara alls.

Motormagasinet har tidigare skrivit om att Däckbranschen Sverige tillsammans med Däckspecialisternas riksförbund, Svenska fordonsbranschen, Fordonskomponentgruppen och Riksförbundet M Sverige att EU kommer med en sektorspecifik datalagstiftning för fordon, utöver ”data services act” och ”data market act”. Tillsammans med Sermi bestämmer dessa EU-lagar och förordningar hur de oberoende verkstäderna ska få tillgång till fordonsdata. Men hur ställer sig egentligen våra partier till Data act och Sermi. Motormagasinet ställde ett antal frågor till dem:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.146