23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

ARN: Krävde 20 000 kronor – fick 60

När man tecknar kontrakt för privatleasing gäller det att ha koll på vilka datum som gäller för service. Det fick en kund erfara som nu fått avslag på sina ersättningskrav.

Ärende: Bristande servicebrist efter leasing

Kundens krav: Återbetalning med 20 000 kronor samt ersättning med 60 kronor.

Ort: Malmö

Saken: När kunden lämnade tillbaka sin leasingbil var hen tvungen att betala 20 000 kronor på grund av att bilhandlaren ansåg att den inte servats som den skulle. Enligt dokumenten från bilhandlaren skulle bilen servas första gången efter 24 000 km eller tolv månader. Andra servicen skulle ske efter 48 000 km eller 24 månader. Bägge med en felmarginal på 1 500 km respektive 28 dagar. Serviceintervallet skulle räknas från dagen bilen togs i bruk vilket var 26 augusti 2021. Enligt kunden var denne även tvungen att betala en ny årspremie för bilförsäkringen då ägandeöverlåtelsen skedde först 15 september 2023.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.128