23948sdkhjf

LEDARE: Bara fördelar att hänga med i teknikutvecklingen

Framtidens verkstad kommer ställa nya krav på mekaniker och tekniker. Men för dem som ligger i framkant finns det mycket att hämta.

Fordonsindustrin med tillhörande eftermarknad är inte densamma i dag som den var bara för ett par årtionden sedan. Elektrifiering, digitalisering och automatisering skapar både nya utmaningar och möjligheter. Research institutes of Sweden, RISE, säger att i och med att bilar blir mer av en dator i stället för fordon behöver tillverkarna ta till sig nya kunskaper för att fortsätta kunna konkurrera.

Att hålla sig ajour med den senaste utvecklingen kommer vara viktigt för att driva en verksamhet.

Peter Janevik, vd för RISE testanläggning AstaZero, menar att mjukvaran i en bil behöver vara mer komplex än den som sitter i flygplan och båtar. Anledningen är att trafikmiljön består av betydligt fler objekt så som andra trafikanter och föremål man kan krocka med.

Så gott som alla delar i dagens fordon styrs av datorer vilket innebär att fordonstillverkarna också måste knyta till sig kompetens inom mjukvaruutveckling. Peter Janevik tror att när fordonen automatiseras kommer nivån på avancerade funktioner att öka med en faktor på tio.

Detta kommer självklart också påverka fordonsverkstäderna. Att hålla sig ajour med den senaste utvecklingen kommer vara viktigt för att driva en verksamhet.

 Utbildning av högvoltstekniker, folk som kan felsöka och är duktiga på diagnos och längre fram sannolikt också personal som kan AI i någon mån.

När vi på Motormagasinet pratar med folk i branschen är det flera som menar att verkstäderna kommer behöva leta på andra ställen än vad man gjort tidigare för att hitta framtidens medarbetare. Dels kommer man fortfarande behöva mekanikerna som gillar att stå och skruva. Dels behövs de som gillar och är duktiga på det mer tekniska. Där man felsöker, kollar elscheman och kanske till och med har grundläggande kunskaper i programmering.

För en del kanske det här kan verka skrämmande. Men lika mycket bör man kunna se den digitala världen som en möjlighet. En 3d-skrivare skulle exempelvis kunna bli ett komplement till svarven som står på verkstadsgolvet. Att printa egna specialverktyg, reservdelar och andra prylar kan spara både tid och pengar om det används rätt.

Med koll på chat-gpt kan flera fönster öppna upp sig. Vi har exempelvis tidigare skrivit om hur en verkstad samlade alla sina dokument för att personalen lättare skulle kunna hitta bland dem och få snabba svar på frågor om rutiner.

Att omfamna digitaliseringen kan kräva både mod samtidigt som man har is i magen och kastar sig hals över huvud över minsta lilla trend. Till det krävs det också att man tar sig tid och läser på vad som passar för just ens egen verksamhet. Men gör man det kommer det också finnas en hel del att vinna.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093