23948sdkhjf

Autoexpertens vd om verkstadsdöden: ”Det är svårt att hitta entreprenörer”

Autoexperten utvecklar sina butiker till att bli mer av ett lokalt lager. Vd Anders Nilsson menar att detta bland annat kommer att kunna länka samman KGK med Autoexperten på ett bättre sätt

Autoexpertens treårsplan inkluderar att synas mer som KGK/Autoexperten och sälja ett bredare sortiment.

– Den stora skillnaden som vi vill trycka på är att vi numera använder KGK/Autoexperten-logotypen förutom på själva verkstadskedjan där endast Autoexperten används, säger Anders Nilsson.

Anders Nilsson menar att han såg potential för Autoexperten att vara mer sammanvävt med KGK redan för åtta år sedan när han började jobba då han tidigare varit leverantör till KGK.

– Jag tänkte varför gör man som man gör med Autoexperten. Det borde kunna fungera mycket bättre än vad jag tyckte att det gjorde.

Han menar att anledningen till att det var mer separat förut och att man försöker ta sig ifrån det nu är för att man inte ville konkurrera med sina kunder och därför startade Autoexperten som ett separat bolag medan det nu är ett affärsområde inom KGK.

– Men nu har man fattat vad de olika bolagen gör och det finns helt enkelt ingen risk för det längre, säger Anders Nilsson.

Det är inte bara skyltar som byts ut utan det är även stora förändringar för hur butikerna ska jobba. Anders Nilsson beskriver butikerna snarare som lokala lager än butiker. Nu har butikerna fått en större roll och börjat köra ut till andra företag snarare än endast de anslutna verkstäderna i området.

I dag har vi sextio verkstäder anslutna till Autopartner. Det är väldigt många av dem som har kommit från andra verkstadskedjor, vilket vi inte hade räknat med alls. Anders Nilsson

– I dag har vi en liten konsumentdel i butikerna men det är någonting som kanske ska frigöras längre fram. Det är mer av ett lokalt lager i dag.

För verkstäderna innebär det inte mycket nytt just nu, men en del saker har hänt de senaste åren. Autoexperten startade bland annat samarbetsformen Autopartner för ungefär ett år sedan där verkstaden kan vara ansluten men ännu ha kvar en hel del flexibilitet.

– I dag har vi sextio verkstäder anslutna till Autopartner. Det är väldigt många av dem som har kommit från andra verkstadskedjor, vilket vi inte hade räknat med alls. Vi vill sticka ut och vara alternativet som är mer flexibelt och mer personligt även i vårt vanliga verkstadskoncept, säger Anders Nilsson.

Många verkstäder har gått i konkurs det senaste året och det är ett känt problem i branschen att det blir svårare. På Autoexperten har man konstant en dialog med verkstäderna om hur det går och hur de kan hjälpa till.

– Vi har en roll som heter verkstadsutvecklare och deras jobb är att ha samtal med verkstäderna och stötta dem. De får inte prata produkter utan de är endast där för att hjälpa till. Man har två samarbetssamtal per år med verkstäderna eller fler om det behövs. Det beror på.

Vissa verkstäder har KGK genom bolaget KGK Verkstad AB gått in och blivit antingen delägare eller i vissa fall majoritetsägare, då det inte varit möjligt att stötta i tillräckligt stor utsträckning. Men alltid med målet att verkstaden så fort som möjligt ska ägas och drivas av en lokal entreprenör.

– Vi har haft väldigt få verkstäder som gått i konkurs. Vi går in och stöttar de som behöver det. Det svåra är att hitta entreprenörer som är villiga att ta över verksamheterna, säger Anders Nilsson.

Samtidigt som de är få Autoexperten-anslutna verkstäder som går i konkurs, menar Anders Nilsson att det är svårt att bedriva en- och tvåmannaverkstäder.

– De flesta av våra verkstäder är större verkstäder och det är klart att det också är enklare för dem att överleva och uppnå kraven som marknaden och myndigheter ställer i dag. 

Autoexperten har under en längre tid satsat på elbilar genom att erbjuda utbildningar till verkstäderna. De har nu även inlett ett samarbete med Motorbranschcollege med en turné där de tar utbildningarna runt i landet i deras lokaler.

Vi satsar mer hållbart när det kommer till delar också. Vi har begagnade delar i katalogen och där har vi faktiskt sålt mer än vad vi trodde från början Anders Nilsson

– 2025 ska alla Autoexperten verkstäder ha minst en tekniker som har nått nivå två det är målet. Med den här turnén vill vi öka kompetensen. Men inte bara hos verkstäderna utan vi kommer även erbjuda utbildningen till lärare. Där måste det också finnas en ökad kompetens, säger Anders Nilsson.

Förutom utbildningar har de även ett delägande i det norska företaget EV-hub som renoverar elbilskomponenter.

– Vi håller på att bygga upp ett lager med delar från dem. Det tar ett tag att få tillbaka delar eftersom man skickar in gamla delar på renovering. Vi bygger långsamt upp ett lager så att vi kan leverera snabbt även till elbilar. Även elbilar ska leva längre.

Han trycker dock på att de inte ska bli elbilsverkstäder utan fortsätta vara bilverkstäder. De vill vara redo för när det kommer fler elbilar till eftermarknaden men samtidigt är målet att kunna reparera alla slags bilar.

– Vi satsar mer hållbart när det kommer till delar också. Vi har begagnade delar i katalogen och där har vi faktiskt sålt mer än vad vi trodde från början, säger Anders Nilsson.

Autoexperten

• Butiks- och verkstadskonceptet Autoexperten introducerades 1996 av KGK. 

• I dag har de runt 50 butiker och 350 verkstäder anslutna till sig.

• De kan erbjuda över 340 000 reservdelar som alla säljs med tre års funktionsgaranti.

• Logistikcentret i Enköping är på 33 000 kvadratmeter och automatiserat.

Källa: Autoexperten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.183