23948sdkhjf

Bekvämare camping med aktiva stötdämpare

Al-kos halvaktiva chassi ser till att stötdämparna i husbilen reagerar i realtid. Det gör att turen i bilen blir så mjuk och trevlig som möjligt.

Campingbilar är något större än vanliga bilar och därför jobbar utvecklarna kontinuerligt med utvecklingar så att förare och passagerare kan färdas mer bekvämt. Tillverkaren Al-ko har gjort sig kända för att ta fram säkerhets- och komforthöjande produkter till fritidsfordon. Bland annat stödbenssystem, lättviktschassin och fjädringssystem.

Nu har det tagit fram det halvaktiva chassit Comfort drive som enligt Al-ko arbetar och hjälper föraren ”intuitivt” för att ge ökad komfort och körsäkerhet i husbilen.

Den tyska tillverkaren förklarar att chassit reagerar självständigt på körmanövrar som inbromsning, acceleration och kurvtagning. Det kompenserar för ojämna vägar genom att justera stötdämparna automatiskt.

Al-ko säger att det går att ställa in det mest passande läget beroende på hur vägen ser ut.

”Normal”, som är grundläget, ger en förbättrad körkomfort och riktningsstabiliteten menar de är perfekt för kurviga vägar där man behöver styra mycket.

När man istället kör på långa och raka sträckor är istället läget ”Comfort” bättre.

Det halvaktiva chassit fungerar genom att det beräknar fordonets förväntade rörelse. Därefter justerar den inställningarna på stötdämparna utifrån detta. Justeringarna går per automatik och enligt Al-ko så gott som i realtid. Tack vare det minskas rörelsen längs fordonsaxeln betydligt och stötar och slag dämpas.

Totalt kontrollerar sju sensorer hur fordonet beter sig och skickar informationen till stötdämparna. De anpassar sig efter det till hur vägen ser ut. Utöver det reagerar också chassit automatiskt på lastningen och sidovindar som kan uppstå plötsligt.

Al-ko förklarar att Comfort drive monteras på husbilens chassi och stötdämpare. Sensorerna som mäter körrörelserna fästs på karossen och vid hjulspindlarna. Till det får fordonen fjädrar och dämpare på bak- och framaxel samt en styrenhet under förarsätet.

Chassisystemet integreras också i den befintliga upphängningen och tillsammans med stötdämparna jobbar de för att anpassa dämpningsinställningarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078