23948sdkhjf

Vianors nya vd: ”Nu behöver vi fokusera mer lokalt”

Tidigare i år blev Fredrik Kellström ny vd för Vianor Sverige. Hans främsta mål är att skapa en trygg och säker arbetsmiljö.

Vianor är en av de största däck- och servicekedjorna i Norden med 175 verkstäder. Störst är de i Finland och Norge. Företaget har nyligen gått igenom en stor omorganisation efter att den nya svenska vd:n Fredrik Kellström blev tillsatt i maj i år.

– Tidigare hade vi en ledningsgrupp som var Vianor Skandinavien. Då var det helt rätt men nu behöver vi fokusera mer lokalt. Dela upp Sverige och Norge för att kunna ge mer fokus på Sverige, säger Fredrik Kellström.

Nu när de har fått ordning ser Fredrik Kellström fram emot att jobba mer med verkstäderna.

– Vårt fokus blir att komma närmare marknaden och kunderna. Vi pratar mycket om kompetens, vi vill få en mer balanserad könsfördelning ute på golvet, menar Fredrik Kellström.

Det är en stor familj här. Alla bryr sig verkligen om varandra och det gäller i hela företaget. Fredrik Kellström

För tillfället är det nämligen 47 kvinnor av 474 anställda på Vianor och där är det endast åtta som är på golvet, resten jobbar inom administration.

– Mycket handlar om arbetsmiljö för att locka fler till branschen. Det är tunga lyft men vi har alla redskap för att vem som helst ska kunna klara av arbetet. Det som är kvar då är att ändra kulturen. Det finns de som tar den svåra vägen för att det är så man alltid har gjort.

Innan Fredrik Kellström fick rollen som vd på Vianor arbetade han på Vianors ekonomiavdelning. När den anställningen löd mot sitt slut lämnade han men kom tillbaka några år senare för att axla rollen som vd.

– Det är väldigt kul att jobba på Vianor. Jag ville absolut tillbaka och sedan lockade rollen så klart. Det är en stor familj här. Alla bryr sig verkligen om varandra och det gäller i hela företaget. Det blir extra viktigt på verkstadsgolvet, där behöver man ta hand om varandra.

Det är någonting som Fredrik Kellström vill ta vara på i sin roll som vd.

– Jag försöker se de som arbetar ute på verkstäderna så ofta som jag kan. Jag vill förstå vad de gör. Det ska inte finnas ett stort avstånd mellan mig och dem. Sedan är väldigt många på verkstäderna otroligt raka i kommunikationen och det tycker jag om.

Han menar att det bästa tillfället att hitta ny kompetens är under däcksäsongen.

– Vi tar in mycket folk i säsong. Vill man komma in är det ett väldigt bra sätt att börja på. Vi har även verkstadschefer som började så.

Eftersom alla Vianors verkstäder är helägda har konkursvågen som svept över många verkstäder den senaste tiden inte påverkat dem.

– Det är klart att vi är utsatta för samma konkurrenter men våra verkstäder går inte i konkurs utan vi säljer dem. Vi har haft många verkstäder som vi sålt som har tagits över och gått väldigt bra, men nu var det länge sedan vi sålde en verkstad.

Förutom sina helägda verkstäder har de även en del partnerverkstäder.

– Vi har partnerverkstäder i områden där vi inte är representerade. Åkerierna och åker runt överallt, då måste vi även finnas överallt. I dag har vi väldigt få krav på våra partnerverkstäder och det är någonting vi vill utveckla mer. Att komma närmare våra partners är en viktig del i kedjan.

Det Fredrik Kellström är absolut mest mån om dock är säkerheten för alla anställda.

– Vi jobbar för verkstäder där alla möjliga kandidater kan tas emot. De ska komma hem i samma skick som de kom till jobbet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093