Bilfirman sålde krockad bil till Camilla: ”Livsfarlig att köra”

Camilla Perssons Fiat 500 hade blivit 14 år gammal och hon kände att det var dags för en uppgradering. I våras började hon kolla annonser och på Blocket hittade hon en bil som såg perfekt ut för henne. Samma bil fast årsmodell 2022 med låga miltal såldes av en bilhandlare i Fjälkinge.
Det enda som hon reagerade på när hon kollade upp bilen var att den var importerad.
– Så jag mejlade bilfirman och sa att jag var intresserad, men frågade också om det var något jag behövde känna till gällande importen, berättar hon.
Bilhandlaren svarade att bilen ursprungligen importerades av deras samarbetspartner, vars fru hade fastnat för den. Det var enligt dem ”inga konstigheter”. De rekommenderade också Camilla Persson att kolla upp bilen på Carfax.
– Där såg allting bra ut, så då tänkte jag att det var frid och fröjd och jag åkte upp till Fjälkinge för att hämta den.
Hon betalade 150 000 kronor för bilen och njöt av den hela sommaren. Hon hade visserligen reagerat på att strålkastarna var lite sämre än på hennes förra bil. Dessutom var extrabatteriet trasigt, men det åtgärdade handlaren.
När det i oktober var dags för besiktning av den drygt två år gamla bilen fick den, till hennes stora förvåning, flera anmärkningar.
– ”Det här var inte så bra”, sa de. Det var anmärkningar på bromsarna och belysning och de informerade även om ett oljeläckage och att hjulhuset var inkletat i olja, berättar Camilla Persson.
Hon lämnar in bilen på en verkstad i Ystad torsdagen 24 oktober för att åtgärda problemen och bad dem även göra en service. Bilen beräknades vara klar på fredagen, men redan samma eftermiddag ringer de upp henne.
”Det är nog bäst att du kommer tillbaka hit och tittar”, sa de i telefonen.
– Då berättar de att den här bilen har blivit krockad och går de igenom skadorna, berättar hon.
Styrstagen var från skroten och växellådan hade ett omfattande oljeläckage. Strålkastarna hade ”hoppat ur” sitt läge och AC-aggregatet var ur position. Dörren på förarsidan var spacklad och originalratten var utbytt. Listan på skadorna är längre än vad som återges här.
– Jag trodde inte att det var sant, det var ju en superfin bil i färg och invändigt. Men de sa att ”den här bilen borde du inte köra, det finns troligtvis inte ens airbags i den”, säger hon.
Från att ha en ny bil att köra i många år framöver vänds allt över ända. Bedrövad ringer hon till bilhandlaren. De säger att bilen absolut inte är krockad och menar att verkstaden i Ystad bara vill tjäna pengar.
Hade jag vetat att den var krockad hade jag ju aldrig köpt den
Men verkstaden hade nekat till att laga bilen när Camilla Persson hade bett om det, då skadorna var för omfattande. Den var helt enkelt bortom räddning enligt dem.
Handlaren tar emot bilen för att själva titta på den och under tiden får hon en lånebil. Samtidigt kontaktar hon Transportstyrelsen för att få ut importdokumenten.
– Vid det laget har jag fattat att något är riktigt fel. Jag mejlar bilhandlaren och säger att jag vill häva köpet. Hade jag vetat att den var krockad hade jag ju aldrig köpt den, säger hon.
Dagen efter får hon ut dokumenten från Transportstyrelsen som visar bilens historik. Ett kvitto visar att företagets samarbetspartner har köpt bilen från danska Gedsted Autohandel A/S.
– Så jag ringer den här danska firman och berättar att jag har köpt den och vill veta mer om historiken. Då säger de att ”det var inte snällt att sälja den till dig, det är klart att den har varit krockad”, säger hon.
Det danska företaget har även bilder på bilen.
– Då är det bara total chock. Det är ingen småskada utan en ordentlig kollision. Förmodligen har den blivit utdömd av det danska försäkringsbolaget.


I fordonshistoriken syns att bilen blev avställd den 30 december 2022. Nästa gång den dyker upp är när den importeras och registreringsbesiktigas i Sverige.
Camilla Persson fortsätter jaga bilhandlaren och skickar över bilderna och de nya uppgifterna hon har fått tag på, men svaren uteblir. Då börjar hon kolla upp andra bilar som företaget har ute för försäljning, men också lånebilen hon använder.
– Då visar det sig att den är avställd. Då blir jag fly förbannad och får till slut tag på en kille som säger att han ska ordna det.
Sedan är det fortsatt tyst från bilhandlaren.
– Jag hör ingenting från dem på hela helgen. På måndagen skickar jag ett sms där jag säger att om jag inte hör något senast imorgon så går jag vidare med det här. Jag vet egentligen inte vad jag menade med det här, men det lät bra, säger hon.

Det verkar också ha fått bilhandlaren att vakna. Dagen efter får hon svar.
”Baserat på bilens historik, inklusive besiktningsprotokoll, servicehistorik och annan dokumentation tillgänglig online fanns det inget som tyder på att bilen tidigare varit med om någon olycka”.
– Men det är liksom inget snack om att den är krockad. Jag har all dokumentation och bilen som den danska firman skickade bilder på har samma chassinummer som min.
Företaget erbjuder till slut Camilla Persson ett återköp på 120 000 kronor, 30 000 mindre än vad hon betalade. Alternativt att hon får välja en annan bil motsvarande 150 000 kronor. Med vid inget tillfälle medger de att de har sålt en krockad bil.
– Jag vill inte ens köpa en kopp kaffe från dem. Jag är inte intresserad av att ha fler problem från dem i mitt liv.
– Samtidigt behövde jag en bil, så jag tog budet. Jag tänkte att det var bättre att rädda de pengar jag kunde, säger hon.
Trots att hon har fått tillbaka en större del av det hon betalade har hela processen varit otroligt påfrestande.
– Jag har varit så ledsen och förbannad. Inte bara för att de har lurat mig utan också för att det är en bil som kan vara livsfarlig att köra. De har bara lappat ihop den och sminkat över felen så den ser fin ut på utsidan, säger hon.
Jag kommer aldrig mer köpa en begagnad bil från en bilhandlare
Användandet av Carfax visade sig inte fungera i hennes fall. Hon har fått tillbaka sina pengar men bilens historik visar i skrivande stund fortfarande inte att den varit krockad.
Camilla Persson har även varit i kontakt med andra företag som säljer bilinformation för att få dem att ändra i historik med blandad framgång. Men själv släpper hon inte ögonen från bilen.
– Jag kommer ha koll på den och dagen efter att den byter ägare kommer jag kontakta den personen och berätta om den, säger hon.
När hon fick ut sina pengar köpte hon en ny Fiat 500.
– Jag ville så gärna ha just den här bilen. Det blev inte samma färg men det spelar ingen roll. Den är helt ny och jättefin, så nu slipper jag oroa mig, säger hon.
– Jag kommer aldrig mer köpa en begagnad bil från en bilhandlare. Det vågar jag inte.
När den här artikeln publiceras har den krockade bilen sålts vidare till en annan person. Enligt bilhandlaren har hon informerats om att bilen tidigare varit krockad.