23948sdkhjf

M Sverige uppmanar bilföretagen att tänka om

Trots gällande garanti kan bilkonsumenterna tvingas att betala flera tusen kronor. Nu riktar M Sverige skarp kritik mot bilhandlare.

Nybilsgaranti brukar vara en viktig aspekt i när man köper en bil, och en trygghet som kunden kan känna är skön att luta sig mot. Men enligt M Sverige har allt fler aktörer inom bilhandeln gått ifrån det välriktade kundfokuset.

– Det är orimligt att en garanti, som ska ge rätt till kostnadsfria reparationer, i stället skapar osäkerhet och otrygghet för konsumenten. I värsta fall kan man tvingas betala stora summor helt i onödan. En garanti innebär att bilsäljaren ansvarar för bilens beskaffenhet under hela garantitiden. Vi uppmanar därför bilföretagen att tänka om, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande. 

Mer specifikt handlar det om att många företag börjat med hot om så kallade felsökningsavgifter. Det innebär att om mekanikern inte hittar några fel som kan faktureras till garantigivaren tillika biltillverkaren så måste kunden i stället betala vad felsökningen kostar. Den summan brukar ofta hamna på runt 2 000-3  000 kronor. 

Flera bilhandlare hävdar att konsumenten har ansvar för risken vid fel, skriver M Sverige. Bakgrunden till att det ser ut såhär menar de beror på avtalet mellan bilhandlarna och biltillverkaren, det vill säga återförsäljaravtalet. Utöver detaljer om ersättning vid arbete där garantin gäller kan den även innebära många undantag, som lämnar verkstaden med kostnader då den nedlagda tiden inte kan faktureras, om man inte på förväg upplyst kunden om risken.

– Vi hör ofta ursäkter från bilhandlare om att fel och brister inte accepteras som ett garantiärende av den som står bakom garantin. Men det spelar inte alltid någon roll. Bilhandlaren kan själv ha ett ansvar enligt konsumentköplagen, det vill man sällan nämna förstås. Konsumenten går miste om rättigheter och företagen misslyckas i sin kundvård, säger Olle Haglund.

Han säger att bilhandlare borde sluta med att försöka kräva kunden på pengar, eftersom det riskerar att bidra till att färre kunder vågar lämna in sin bilar när de faktiskt är trasiga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08