23948sdkhjf

Klassiskt bilmärke fyller 100 år – nu kan det läggas ned

Många och långa har de mörka rubrikerna varit om Stellantis ekonomiska problem den senaste tiden. Nu kan ett klassiskt märke som ingår i koncernen vara på väg att skrotas.

Existensen för ett av de största amerikanska bilmärkena hänger just nu på en skör tråd. 

Chrysler, som tillsammans med General Motors och Ford utgör ”Big Three”, har en lång historia av kriser. Den senaste riskerar dock att också bli den sista för ett märke vars försäljningssiffror störtdykt. 2024 såldes det endast 120 000 nya Chryslerbilar runt om i världen.

Redan under finanskrisen 2008 hade Chrysler det jobbigt. Räddningsplankan blev den gången Fiat. I och med Fiat Chryslers sammanslagning Groupe PSA 2021 grundades Stellantis. Sedan dess har inte bara försäljningen gått trögt, även produktionen är minst sagt svag. 

I nuläget görs endast Pacifica-modellen under det amerikanska märket. Planer har tidigare annonserats för flera modeller, men om dessa förverkligas är fortfarande högst oklart.

Förra året hade huvudföretaget Stellantis ett intäktsbortfall på över 10 miljarder euro. Försäljningen sjönk med 14 procent, där minskningen framför allt gällde i Nordamerika. Därför är det inte konstigt att de nu letar under varje sten efter lösningar på de allt mer brinnande ekonomiska problemen. 

Internt har de nordamerikanska grenarna riktat kritik mot huvudbolagets strategier. I motsatt riktning varnade exempelvis Stellantis förra vd Carlos Tavares att beslut skulle tas om inte märkena vände den negativa trenden. Troligtvis var inte hans egna avsked något portugisen syftade på.

Men det kan alltså inte vara den enda aktören Stellantis väljer att städa bort. Enligt tyska källor ser bolaget över sin portfolio. 

Först i kön att ryka är enligt samma källor Chrysler. Märket skulle i så fall kunna begravas samma år som de fyller 100 år. Ett hårt slag för den amerikanska motordrömmen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093