23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Niso Techs vd: ”Vi ska fortsätta att vara det snabbfotade bolaget”

Matilda Nilsson har varit vd för Niso Tech i drygt ett år. De konsolideringar som sker inom däckbranschen kommer kräva ett nytänk men även innebära möjligheter. ”Branschen befinner sig i någon form av paradigmskifte vad gäller organisering av bolag och vi måste hänga på och möta marknadens nya reform genom unika produktlösningar”, säger hon.

I västgötska Grästorp hittas Niso Tech som levererar fordonsprodukter över hela Europa direkt från sitt lager.

Motormagasinet fick en pratstund med Matilda Nilsson, vd på bolaget sedan 2024, under den italienska eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna.

Det är tjugonde gången i ordningen som de är på plats och fokus ligger på att knyta kontakter för både produkt- och affärsutveckling.

– Det är bra att besöka och delta på mässor för det är som en slags knytpunkt för människor i branschen och det är här all produktutveckling sker under mötet mellan människor, och idéer presenteras vilket många gånger genererar nya idéer och vidareutvecklingar. Man möter både kunder och leverantörer och vårt fokus ligger på våra egentillverkade produkter, säger Matilda Nilsson och fortsätter:

– I dag är det framför allt transportbolag och distributörer som är viktiga för oss att träffa. Vi klassas mer som en producent här medan vi i Sverige har vanlig traditionell försäljning mot däckverkstäder. Vilket våra distributörer sköter åt oss nere i Europa.

Tiden går fort och snart är Automässan här. Hur betydelsefull är den för branschen i Sverige tror ni?

– Likt Autopromotec anser jag att branschträffar, såsom mässor, är avgörande för innovation och produktutveckling. Där möts marknadens efterfrågan och utbud. När branschens olika kompetenser och perspektiv samlas uppstår intressanta diskussioner som driver framtida utveckling och genererar nya idéer.

Stora delar av den europeiska eftermaknadsindustrin har haft ett par tuffa år och många leverantörer har brottats med att få ekonomin att gå ihop.

Har ni märkt av den rådande konjunkturen?

– Både ja och nej. Vi har inte varit särskilt utsatta eftersom vi säljer förbrukningsvaror de som verkar i branschen behöver oavsett hur ekonomin ser ut. Vi säljer inga investeringsvaror till våra kunder utan det är varor som de använder på daglig basis. Därför finns det nästan ingen konjunktur för oss i den bemärkelsen.

Fusionen firar fem år nästa år, har utvecklingen varit som önskat och vilka har utmaningar respektive vinster med sammanslagningen gett?

– Jag tycker personligen att vi har lyckats bra med att integrera de tre olika bolagen Maxigrip, Vool och Safety Seal Europe. Fördelen med fusionen är att våra kunder upptäckt vår bredd av funktionella och smarta produktlösningar och varumärken, samtidigt som den största utmaningen i sammanslagningen är att marknadsföra Niso Tech AB som fortsatt distributionskanal för originalvarumärket Safety Seal däckreparationsmaterial, precis som det varit under de senaste snart 50 åren, säger Matilda Nilsson.

Snabbväxande däckgruppen CTS vd, David Boman, menar att framtiden stavas konsolidering då däckbranschen tidigare har varit relativt fragmenterad med ganska många små aktörer, jämfört med vad det är i dag.

– Vår bransch kommer att konsolidera mot större och mer avancerade aktörer, sa han i en tidigare intervju med Motormagasinet.

Niso Tech har ett nära band med däckbranschen och har märkt av förändringen som sker.

– Det kan absolut påverka oss, men det gäller att vara flexibel och bygga starka och bra affärsrelationer. Därför är det viktigt att vara med på mässor likt Autopromotec. Det är klart att det blir förändringar på marknaden när mycket blir avtalsstyrt eller att de större bolagen äger sina egna distributionskanaler, säger Matilda Nilsson.

Det är med lite kluvna känslor som hon följer den accelererande utvecklingen men ser positivt på vad det kan ge i framtiden.

– Det kan kännas lite tråkigt att utvecklingen är som den är och det blir lite stramt och fyrkantigt. Men jag tror att vi ändå, på grund att vi är ett flexibelt bolag, kan finna vägar inom de nya ramarna. Det är något jag hoppas på och en ambition vi har.

– Vi ska fortsätta att vara det snabbfotade, inte så lilla längre, bolaget som kan förflyttas sig tillsammans med marknaden och kunna dra nytta av konsolideringen som sker. Branschen befinner sig i någon form av paradigmskifte vad gäller organisering av bolag och vi måste hänga på och möta marknadens nya reform genom unika produktlösningar, säger Matilda Nilsson.

Har ni någon särskild produkt som ni tror mycket på kommande år?

– Våra svensktillverkade hjulmutterlås för tung trafik, definitivt! Vi ser en häftig utveckling på marknaden för tillfället. Medier som den senaste tiden uppmärksammat konsekvenserna av tappade hjul i tungtrafiken gör att produkterna är mer eftertraktade än någonsin. Även den kommande kartläggningen av tappade hjul bland tunga fordon från Däckbranschens informationsråd, tror jag, kommer att vara en stor bidragande faktor till ökad medvetenhet i branschen, avslutar Matilda Nilsson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.137|