23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svårt att navigera i den kinesiska bilfloran

Bilpark i förändring. De kinesiska bilmärkenas intåg i Sverige skulle förändra allt. Priserna, tekniken, vanorna. Och visst har de till viss del gjort det. Men inte riktigt på det sätt många trodde.

Nya siffror från Motorbranschens Riksförbund visar att försäljningen av bilar från kinesiska tillverkare har minskat med över 28 procent det senaste året. Ändå är bilden långt ifrån enkel. För bakom statistiken döljer sig både raketresor och kraschlandningar.

Geelyägda Polestar seglar fram som den självklara vinnaren. Över 3 000 fler bilar har sålts, och med det tar märket mer än halva marknaden bland de kinesiska tillverkarna. Samtidigt blöder tidigare favoriter som MG och Byd – de tappar nästan allt. Från dominanter till marginalspelare på bara ett år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|