23948sdkhjf

Formel 1 teknik ger extremt grepp för nya Potenza S-03

Med ultra high performance däcket Potenza S-03 Pole Position drar Bridgestone nytta av sin erfarenhet som utvecklare och leverantör av avancerde racingdäck till Formel 1. Vi har testkört det nya däcket på den före detta F1-banan Jerez, söder om Sevilla i Spanien. Att utveckla däck till Formel 1 cirkusen ställer höga krav på optimal greppförmåga på torrt och blött underlag. Däcken skall också under extrem körning, belastning och slitage behålla sina egenskaper varv efter varv. Från utvecklingen av Formel 1 däcken har man överfört en rad tekniker som skall ge Potenza S-03 Pole Position liknande prestanda. När ett däckmönster slits försämras normalt både våt och torregenskaper. För att behålla dessa egenskaper hela livslängden används flera slitlager av gummi. I takt med slitage framträder nästa lager, som här innehåller en speciell slitstark men ändå flexibel gummiblandning. Det handlar om en kombination av selica och framförallt ett nytt additiv, kallat partikel Z. Den här blandningen är billigare att framställa, men samtidigt minst lika funktionell och slitstark som traditionella selica blandningar. Tittar vi på den kemiska sammansättningen av däcket kan tex noters en speciell härdare som innebär att oljan i däcket inte trycks ur däcket vid körning. Det innebär att gummit behåller sin mjukhet genom livslängden. Livslängden sägs också ha ökat med stöd en ny sorts kimrök. Molekylerna är förlängda till långa klasar som tillsammans bildar nätverk. Vilket skall förhindra sprickbildningar i gummit. Erfarenheter från Formel 1 har gett vid handen att ju bredare däcken är desto större blir slitaget på mitten. Det här däcket är som obelastat konkavt och så fort man lägger på luft blir det rakt. Risken blir därmed mindre att det blommar ut vid rotation. Tittar vi närmare på mönstret kan vi konstatera att klackarna sitter mjukt ihop i större utsträckning än på företrädaren Potenza S-02 PP. Vilket skall ge bättre kontakt på vägen, mindre rörelse i mönster och bibehållna egenskaper på våt väg. Så långt tekniska fakta, men hur fungerar Potenza S-03 PP i verkligheten ? Vi kör med högprestandabilar som BMW M5, 330 och Audi 1,8 S3 på den 4,4 km långa tävlingsbanan i Jerez, accelererar på raksträckor, stampar gaspedalen i botten, går in i doserade böjar, snitslar oss igenom chikaner. Det småregnar hela tiden vilket innebär att vi inte fullt ut kan värdera torregenskaperna. Men greppet och styrresponsen på fuktigt underlag är av högsta klass. Trots att vi forcerar bilarna mot den yttersta gränsen är det svår att få däcken att släppa. När däcken slutligen börjar släppa sker det på ett förlåtande sätt Det finns alltid marginal att hämta hem bilen igen. Vi konstaterar även att däcket trots mycket tuff körning är både komfortabelt och tyst. Vi har även ställt däcket mot den förmodade huvudkonkurrenten Michelin Pilot Sport. Tuff slamomkörning mellan koner och olika chikaner ger vid handen att Potenza S-03 PP är snäppet bättre i grepp och styrstabilitet är det franska ultra high performance däcket. Ny Potensa S-03 PP introduceras på den svenska marknaden under våren och kommer från 15-20 tum, serie 55-30.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065