23948sdkhjf

Mazda RX-8 klar för produktion

Den kom, den sågs, den segrade! För två år sedan gjorde konceptmodellen RX-Evolv sensation på bilsalongen i Tokyo. Och nu är Mazdas revolutionerande sportbil RX-8 färdig att visas i produktionsutförande. Spänningen har varit stor sedan Mazda premiärvisade konceptbilen RX-Evolv. Under två års tid har man testat publikreaktionerna vid bilutställningar världen runt. Gensvaret har varit enormt och entydigt positivt. Sätt bilen i produktion! Mazda-chefen Mark Fields har också under 2001 klart sagt hur angelägen han är att låta den wankelmotordrivna, fyradörrars sportbilen bli verklig. Mazda siktar nu på att göra det. I slutet av 2002 skall Mazda RX-8 ansluta till den rad av spännande sportbilar som kommit från Mazda tidigare - bland andra Cosmo Sport, RX-7 och MX-5. Denna sportbilstradition gjorde Mazdas designers fast beslutna att ge den fyradörrars, fyrsitsiga RX-8 unik formgivning. Och det har man gjort vilket sannerligen bekräftar riktigheten i Mazdas nya designfilosofi Emotion in Motion. RX-8:s unika koncept med fyra dörrar och fyra sittplatser har aldrig tidigare förekommit i en sportbil. I linje med bilens yttre ger interiören den känsla som en riktig sportbil skall ge. Här hittar vi nya textilier och metalliska material som hjälper till att skapa en spännande, modern atmosfär. Färgskalan är tvåtonad med svart samt bilens yttre karosskulör. Aluminium förekommer i förarmiljön på mittkonsolen, kardantunneln och växelspaken. Instrumentbrädan är kompakt och har en knottrad yta som varierar beroende på placering. Växelspaken, nackstöden fram och dörrpanelerna är försedda med motivet av en wankelrotor. Ett sätt att knyta an till Mazdas långa wankeltradition samt understryka bilens särart. RENESIS är ett namn som alluderar på genesis och syftar på skapandet av en ny typ av wankelmotor. Mazdas erfarenhet av wankelmotorer sträcker sig tillbaka till 1961 - sex år senare presenterades Cosmo Sport med tvåskivig wankelmotor. Genom åren har Mazda producerat ett flertal modeller med wankelmotor - sammanlagt har företaget sålt 1,8 miljoner wankelmotorförsedda bilar! 1991 vann Mazda 24-timmarsloppet på Le Mans med en Mazda 787B racersportvagn med 4-skivig wankelmotor. Idag byggs sportbilen RX-7 med wankelmotor, men säljs dock ej i Europa. RENESIS är en avancerad version av den MSP-RE (Multi Side Port Rotary Engine) konceptmotor som satt i konceptbilen RX-01, visad på Tokyo Motor Show 1995. Målsättningen i utvecklingen av RENESIS, som är en motor utan överladdning, är att uppnå samma effekt som för den turboladdade 13B-REW wankelmotor som sitter i Mazda RX-7 men med förbättrad bränsleekonomi och mindre utsläpp. RENESIS har både insugs- och avgasportar placerade i sidohusen, medan tidigare massproducerade wankelmotorer haft insugsportarna i sidohusen och periferala avgasportar. Den nya lösningen eliminerar överlappning mellan insugs- och avgasportar vilket ger effektivare förbränning. Insugsportarna är 30 procent större och har fått tidigare öppning jämfört med tidigare konstruktioner. Dessutom öppnar avgasportarna senare vilket sammantaget innebär en längre insugsperiod med bättre fyllnadsgrad och värmeeffektivitet. RENESIS har sexports insugssystem (6PI) med tre insugsportar per rotor och variabla öppningstider. Två insugsportar öppnar vid alla varvtal medan en tredje öppnar först vid högre varvtal. Resultatet är att motorn får optimala insugsförhållanden vid både låga och höga varv, ungefär som med en konventionell kolvmotor med variabla kamaxeltider. Tidigare wankelkonstruktioner har haft en enkel periferal avgasport per rotor. RENESIS har två sidohusplacerade avgasportar per rotor. Det ger en sammantagen avgasportsyta som är nästan dubbelt så stor vilket ger väsentligt lägre avgasmotstånd. Rotorerna har gjorts lättare för bättre prestanda vid höga varv. RENESIS rotorer väger cirka 14 procent mindre än de som sitter i nuvarande RX-7-motorn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078