23948sdkhjf

Obegripligt nej till kamera i taxi

Taxiförbundet är starkt kritiskt till JK:s beslut att överklaga tidigare tillstånd om övervakning med stillbildskamera i taxibilar. Justitiekanslern, JK, har beslutat att överklaga länsstyrelsernas medgivande till kameraövervakning i taxibilar. Tillståndet lämnades den 8 november och omfattade Taxi Stockholm och Taxi Göteborg. JK har dessutom yrkat på inhibition, vilket innebär att länsstyrelsernas tillstånd inte ska gälla förrän länsrätten behandlat ärendet. - Det är fullständigt obegripligt att taxi vägras rätten att installera stillbildskamera i sina bilar, när spårvagnar, bussar, bensinstationer, torg och parker får övervakas med videokameror. Hur kan skydd av egendom bedömas som viktigare än skydd av liv och hälsa? Säger Thomas Winskog, förbundsdirektör vid Svenska Taxiförbundet, i en kommentar. Taxiförbundet kräver nu en snabb handläggning i frågan och utgår ifrån att domstolarna kommer att avvisa JK:s anmälan. Allt för att så snabbt som möjligt kunna garantera landets taxiförare en säker och trygg arbetsmiljö. Om JK:s beslut är en följd av hur lagstiftningen är utformad så måste lagen ändras. Taxiförbundet utgår från att justitieminister Thomas Bodström nu snabbt ser till att lägga förslag som ger taxi laglig rätt att få installera övervakningskameror. JK har, av integritetsskäl, en principiellt negativ inställning mot kameraövervakning i taxibilar och kommer att driva frågan ända till regeringsrätten. Detta innebär taxi för varje enskild beställningscentral måste ansöka om tillstånd. Varje gång kommer denna att följas av en långdragen rättsprocess. - Politikerna måste ta sitt ansvar för att få en lagändring till stånd. Antalet rån, överfall respektive misshandel ökar ständigt. Taxiförarna är nu den enda utsatta yrkesgrupp som inte får skyddas med övervakningskamera, Thomas Winskog. Den personliga integriteten för taxikunden väger tyngre än samhällets behov av att förebygga brott, anser JK. Han accepterar i och för sig att övervakningskameror installeras i taxibilar men anser att de endast får användas om ett överfallslarm utlöses. - Då är det oftast för sent, menar Thomas Winskog. I det läget kan gärningsmannen mycket väl ha vidtagit åtgärder för att inte bli fotograferad. Det är inte heller säkert att föraren vid ett överfall över huvud taget har möjlighet att aktivera larmet. Det har vi ett mångfald exempel på. Övervakningskameran har dessutom en avskräckande effekt mot brott. För en kort tid sedan blev en kvinnlig taxiförare våldtagen och rånad utanför Norrköping. Bara under förra året rånades närmare 140 taxiförare i sina bilar. Det innebär en ökning med 500 procent av antalet taxirån de senaste tio åren. Till detta kommer misshandel och annat våld mot taxiförare. Den enda slutsats man kan dra av JK:s överklagande är att egendom tydligen värderas högre än liv och hälsa. Bakgrundsfakta De två beställningscentralerna, Taxi Stockholm och Taxi Göteborg, har (under en prövoperiod t.o.m. utgången av 2004) fått tillstånd av respektive länsstyrelse att få montera stillbildskameror i sina taxibilar. Syftet är att förhindra brott och därigenom öka tryggheten för taxiförarna. Skulle ändå förarna utsättas för rån, hot eller våld blir kameran ett effektivt redskap för att kunna identifiera gärningsmannen och som bevis i en rättsprocess. Övervakningen är tänkt att ske på följande sätt: En stillbildskamera monteras i taxibilen. Kameran aktiveras enbart då passagerardörrarna öppnas eller stängs. Bilderna är krypterade och lagras som digital information under högst 30 dygn. Endast utpekade behöriga personer vid beställningscentralen har möjlighet att med särskild kod och ett läsprogram skapa läsbara bilder ur denna information. Detta kommer bara att ske efter händelser som resulterar i en polisanmälan! Ingen ljudupptagning sker. Den enskilde föraren har vare sig möjlighet att aktivera eller avaktivera kameran eller möjlighet att komma åt minnet eller se några bilder. Passagerarna skulle upplysas om kameraövervakningen genom tydliga dekaler såväl på utsidan av fordonet som inuti. Den valda tekniken för övervakning uppfyller mycket stränga krav på säkerhet och respekt för den personliga integriteten. Sker inget vverfall är den personliga integriteten total. Regeringsrätten har tidigare avslagit en begäran om kameraövervakning (RegR 6572-1998) Den gången gällde frågan videoövervakning och Regeringsrätten konstaterade i domskälen att kameraövervakning bör få ske också i taxibilar men med en annorlunda utrustning. Efter denna dom tillsatte justitieministern en utredning som bl.a. behandlar frågan om övervakning i taxibilar. Något resultat föreligger emellertid inte. Den gången tog det fyra (4) år från ansökan till beslut och flera hundra gärningsmän har undkommit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081