23948sdkhjf

Diesel i PT Cruiser

Chryslers retroinspirerade flexbil PT Cruiser, kommer till våren i en ny version med 2,2 liters dieselmotor från DaimlerChrysler. Den nya modellen blir ett av de första, synliga exemplen på det transatlantiska samarbetet inom DaimlerChrysler-koncernen. Det är nämligen första gången en motor som från början utvecklats av Mercedes-Benz, placeras i en bil gjord av Chrysler Group. Den nya dieselversionen av PT Cruiser, utrustas med samma 2,2 liters commonrailmotor som redan finns i bland andra Mercedes C-Klass och E-Klass 220 CDI. Den avancerade motorelektroniken gör att det är möjligt att med mjukvarujusteringar ändra såväl vridmoment- som effektkurvor. Det betyder att samma grundmotor kan ha olika karaktär beroende på i vilken typ av bil den används. I fallet PT Cruiser ger den 121 hästkrafter vid 4.200 varv. Det maximala vridmomentet är 300 Nm från 1 600 till 2 600 varv. Resultatet är en bil som accelererar från noll till 100 km/t på ca 12 sekunder. Dieselversionen kännetecknas av mycket god bränsleekonomi. I blandad körning drar den 6,9 l/100 km och genom att den har högt vridmoment tillgängligt redan på låga varv bär den namnet cruiser med den äran. Även om PT Cruisers utseende är det som först fångar ögat, så skall man inte ta miste på att det under den retroinspirerade karossen döljer sig en mycket praktisk och rymlig bil, som passar småföretagaren lika bra som barnfamiljen. Med den nya dieselmotorn understryks de praktiska egenskaperna. Och förhoppningen är att PT Cruiser i och med en nya motorn ska framstå som ett klart alternativ för den som söker en ekonomisk flexbil med bra utrymmen. Uppmärksamheten får man på köpet!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094