23948sdkhjf

Tung kopplingsklassning försvinner 1 maj

Nu försvinner kopplingsklassningen och ersätts av krav på typgodkända kopplingar och kopplingskombinationer. Från och med den 1 maj 2003 gäller en rad nya svenska fordonsbestämmelser, en följd av en fortsatt anpassning till EU: s regelverk. Det handlar t ex om krav på bullernivåer, styrkrafter, stänkskydd, startspärr, främre underkörningsskydd och en hel del därutöver, skriver VBG i det senaste numret av kundtidningen Connection. En viktig förändring rör kopplingsanordningar och sammankopppling av fordon. Den tidigare kopplingsbesiktningen ( och därmed också kopplingsklassningen) försvinner nämligen, och ersätts av krav på typ-godkända kopplingar och kopplingskombinationer. För den enskilde åkaren innebär detta delvis förenklingar, eftersom besiktningen och klassningsmomentet försvinner. –Nu blir det i princip fritt fram att koppla samman olika bilar med olika släp, men samtidigt övergår ansvaret för att flera av kraven uppfylls på föraren av fordonet. Det är en viktig skillnad, menar Hans Gustavsson på VBG. De nya kraven möjliggör alltså fler fordonskombinationer, men föraren ansvarar i fortsättningen alltid för att utrustningen är anpassad till det aktuella släpet, att det finns utrymme att köra med fullt rattutslag utan skadliga påkänningar, att dragstångens vinkel inte blir för stor, osv. Mycket av detta kan dock lösas redan när fordonen byggs. – Den som är van vid dragbil med påhängsvagn är också van vid tänke-sättet. Här var det redan tidigare förarens ansvar, det fanns ingen klassing att luta sig tillbaka mot, fortsätter Hans Gustavsson. Teoretiskt innebär de nya kraven en viss skärpning av konkurrensen, eftersom utländska åkare med typgodkänd kopplingsutrustning nu får möjlighet att koppla till svenska släp. Övergångsregler gör det möjligt att kombinera gamla och nya fordon efter ny registreringsbesiktning. Är kopplingsanordningen redan typgodkänd är det inga problem, annars kan det krävas kompletterande uppgifter från tillverkaren, eller i värsta fall byte av vissa delar. Redan klassade kombinationer kan dock köras fritt även i framtiden, berättar Hans vidare. De nya reglerna ställer krav på nya kunskaper ute bland åkare, påbyggare, verkstäder och chaufförer. För att möta dessa behov har VBG tagit fram en CD- ROM med information om de nya reglerna. Dessutom genomfördes under februari en serie seminarier i ämnet på tre orter i landet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096