23948sdkhjf

Bättre polisövervakning räddar liv

Skillnaden mellan en situation där alla polismyndigheter kontrollerade bilbältesbrott och ratt-onykterhet lika bra som den bästa myndigheten idag - Norrbotten - och en situation där alla myndigheter kontrollerade trafikbrotten lika dåligt som den sämsta - Dalarna - är liktydig med skillnaden mellan liv eller död för femtio bilister varje år. På trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand presenterar Folksam en ny undersökning som visar att polisens trafikövervakning har en livräddande potential av hittills oanade mått.* Skilda prioriteringar i polismyndigheternas trafikövervakning är avgörande för antalet trafikdödade varje år, säger Folksams biträdande forskningschef Maria Krafft. Resultatet ingår i Folksams undersökning av de svenska polismyndigheternas effektivitet 2002 när det gäller att rapportera vanliga trafikbrott, det vill säga fortkörningar, bilbältesbrott och rattonykterhet. Jämfört med 2001 har en påtaglig förbättring ägt rum om man ser till hela riket: antalet anmälda fortkörningar per hundratusen invånare har ökat med 5 procent, de rapporterade nykterhetsbrotten har blivit 7 procent fler medan anmälda bilbältesbrott har ökat med hela 41 procent. - Denna utveckling är givetvis glädjande, säger Maria Krafft. Det visar att polismyndigheterna alltmer börjar prioritera vanliga trafikbrott och att resultaten av en sådan prioritering inte låter vänta på sig. Den stora ökningen av anmälda bilbältesbro- Men i ljuset av hur många dödsfall som kan undvikas i trafiken genom effektivare brottsövervakning får hela frågan om våra vanligaste trafikbrott en allvarligare dimension, understryker hon. Hur länge kan rikspolisen godta att bevakningseffektiviteteStora lokala skillnader Mönstret med stora skillnader i bevakningseffektiviteten mellan lokala polismyndigheter kvarstår från föregående år. Den största uppmätta skillnaden i effektivitet föreligger mellan Östergötlands och Stockholms polismyndigheter vad gäller antalet rapporterade fortkörningar - Östergötlands poliser rapporterar mer än sju gånger fler fortkörningar än kollegorna i Stockholm: 4 450 mot 597 per hundratusen invånare. - Så stora skillnader i inträffade fortkörningar kan knappast föreligga i detta fall. Det handlar istället om skillnader i bevakningseffektivitet som i sin tur återspeglar en skillnad i verksamhetens prioriteringar, säger Maria Krafft. * Detta resultat är framtaget med hjälp av en ny analysmodell utvecklad av brittiska och holländska Vägverket tillsammans med VTI i Sverige. Modellen gör det möjligt att mäta sambandet mellan polisövervakning och bilbältesanvändning samt andel rattonyktra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062