23948sdkhjf

Hyundai lanserar lastbil i Sydafrika

Hyundai Motor Company (HMC) introducerar tillsammans med Hyundai Automotive South Africa (HASA) en medeltung lastbil, HD72, på den sydafrikanska marknaden. HASA har varit Hyundai-distributör av personbilar, pickuper och lätta lastbilar under de senaste tre åren. I lastbilsserien ingår redan Bakkie-lastbilen, den modell som vi i Europa känner som H100. HD72 har en kombination av högt lastflak och lång hjulbas. Den är utrustad med Hyundai´s effektiva D4DA dieselmotor och har också värmepaket, tonade rutor, elektrisk varvräknare, avgasbroms och lastkännande ventil för säkrare bromsning. Marknaden för medeltunga lastbilar i Sydafrika beräknas i år till 5 800. HASA och HMC är övertygade om att den nya lastbilen kommer att nå framgångar på den lokala marknaden, med ranke på Hyundai´s goda anseende, HASA´s utmärkta försäljningsnät och HD72´s komfort och bekvämlighet för föraren. Hyundai´s lastbilsdivision Sedan Hyundai Motor Company grundades 1967 har företaget varit i främsta ledet när det gäller lastbilstillverkning i Korea. 1969 byggdes den första medelstora lastbilen D-750 och kort därefter kom D-800 en 8,5 tons lastbil med tippflak. Samtidigt introducerades bussarna R-192 och DK 182 som grundade Hyundai´s ledarskap på den koreanska transportbilsmarknaden. 1974 lades grunden till Hyundai´s teknologiska tillväxt när man invigde företagets första Tekniska Centrum. Under 70- och 80-talet bredde Hyundai ständigt ut sig i nya lastbils- och bussegment och startade samarbete med ledande transportbilsföretag som t.ex. Mercedes för bussar år 1972 och Mitsubishi Motors för lastbilar 1981. 1987 grundade företaget sitt första forsknings- och utvecklingscentrum för transportfordon, och kunde därmed fokusera på utveckling av viktiga komponenter och design. De första frukterna av dessa insatser skördades 1994, när företagets första helt egna bussmodell Aero Town lanserades. Och 1997 när den första egna lastbil introducerades och konstruktions-avdelningen nått en punkt då man självständigt kunde utveckla en hel serie av egna transportfordon. 1998 slutförde Hyundai köpet av Kia Motors, vilket ytterligare stärkt Hyundai´s dominans på den koreanska transportbilsmarknaden. 2000 introducerades dieselmotorn POWERTEC, en egen konstruktion som ytterligare var en milstolpe i Hyundai´s teknologiska utveckling och skapade en grund för företagets tillväxt på 2000-talet. Försäljningsresultat 2002 uppnådde Hyundai´s transportbilsförsäljning 47 534 fordon, det bästa resultatet hittills. Den inhemska försäljningen av bussar och lastbilar steg till 37 262, strax under försäljningsrekorden 1996 – året innan finanskrisen i Asien stoppade upp ekonomin. Under tiden växte exporten till 10 092 fordon och HD72-modellen (Mighty i Korea) svarade för nästan hälften. Hyundai är marknadsledare i Korea med 52% av den lokala transportbilsmarknaden år 2002, en andel som ständigt ökar och beräknas nå 69% år 2004.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063