23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Neuromarketing: Hjärnvågorna visar vilka bilar lockar mest

Nya metoder för att testa konsumenters reaktioner till reklam och design håller på att testas av bl a DaimlerChrysler och Ford. Det rör sig bl a om magnetkamerabilder av hjärnan och mätning av hjärnvågor. Man försöker ta reda på om det går att framkalla en känslomässig reaktion, och de första resultaten tyder på att åsynen av en sportbil stimulerar de delar av hjärnan som är kopplad till belöning - i likhet med godis och sex - och de som har med mönsterigenkänning att göra. Flera sponsrade forskningsprojekt försöker också vetenskapligt mäta försökpersoners känslor inför olika reklamfilmer. Källa:4tune Automotive News/Automotive News

BREAKING
{{ article.headline }}
0.123