23948sdkhjf

General Motors varumärke Saturn lägger Astra till modellprogrammet 2007

General Motors bekräftar nu att Astra-modellen kommer att läggas in i Saturns modellpaljett i slutet av 2007. Denna kompakta tre- och femdörrsmodell kommer att marknadsföras i USA samt Kanada och tillverkningen sker i Antwerpen, Belgien.

General Motors bekräftar nu att Astra-modellen kommer att läggas in i Saturns modellpaljett i slutet av 2007. Denna kompakta tre- och femdörrsmodell kommer att marknadsföras i USA samt Kanada och tillverkningen sker i Antwerpen, Belgien.


Carl-Peter Forster, President för General Motors Europe: -Det här är ytterligare ett exempel på hur vi kan stärka individuella varumärken genom transkontinentalt samarbete inom företaget. Astra-modellen har spelat en nyckelroll i föryngringsarbetet för Opel och kommer att bli ett starkt tillskott i vitaliseringen av Saturn.


Genom de nya astramodellerna kommer Saturn att få ett av de fräschaste modellprogrammen på den nordamerikanska bilmarknaden. På sin amerikanska hemmamarknad fokuserar Saturn på att ge sina kunder innovativa produkter med högt teknikinnehåll, "valuta för pengarna" och högt utvecklad kundservice.


- Med sin europeiska formgivning och utmärkta köregenskaper blir Astra ett kanonkomplement hos Saturn-återförsäljarna, säger Jill Lajdziak, General Manager för Saturn.- Modellen är ett bevis för våra ansträngningar att snabbt sätta nya modeller på marknaden och därigenom uppdatera hela Saturns modellpaljett, avslutar Lajdziak.


I Europa, där över 1,2 miljoner enheter av tredje generationens Astra har sålts sedan introduktionen i mars 2004, ligger modellen på andra plats i kompaktklassen. Den nya, faceliftade versionen, som rullar ut i bilhallarna under första kvartalet nästa år, har förutom tuffare designelement fått ett antal nya motorer. Opel Astra-kunder kommer ha ett urval av elva olika motorer på mellan 90 och 240 hk. Just nu introduceras en fyradörrars sedan-version i Central- och Östeuropa.


GM's vice styrelseordförande Bob Lutz sätter samarbetet i ett bredare perspektiv: - Saturn och Opel är naturliga samarbetspartners. Deras demografiska kundstruktur liksom varumärkespositionering är densamma på sina respektive marknader. Samarbetet innebär att båda kan erbjuda ett starkt, brett modellprogram, maximalt kostnadseffektivt framtaget - utan att för den skull behöva dela alla komponenter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.205