23948sdkhjf

Ekblom och Rudholm klar för rekordsatsning i STCC

Fredrik Ekblom och Robin Rudholm. Det blir westCoast Racings vapen i STCC kommande säsong.— Det här blir den största satsningen vi gjort på STCC, säger westCoast Racings teamchef Dick Jönsson- Wigroth. Fredrik Ekblom har vunnit STCC två gånger.

Fredrik Ekblom och Robin Rudholm. Det blir westCoast Racings vapen i STCC kommande säsong. - Det här blir den största satsningen vi gjort på STCC, säger westCoast Racings teamchef Dick Jönsson-Wigroth.


Fredrik Ekblom har vunnit STCC två gånger. 1998 gjorde han det åt BMW-teamet westCoast Racing och 2003 åt Audi-teamet KMS som han kört för de senaste åren. Till nästa år är han tillbaka där allting började. Och han gör det i den största satsningen som Dick Jönssons-Wigroths westCoast Racing gjort någonsin. Tre nya BMW.bilar av modell 320si E90 är inhandlade och teamet har en total budget på 16 MSEK exklusive köpet av bilarna. - STCC är idag ett av världens starkaste mästerskap och man kan inte ta tillbaka SM-guldet med lillfingret, säger Jönsson-Wigroth.


Fredrik Ekblom har ett mål med sitt byte från mästarteamet KMS/Audi till BMW-teamet westCoast Racing. - Jag har vunnit STCC två gånger och mitt mål är att vinna en tredje gång. Det har ingen gjort tidigare, säger han. Jag fick ett bra erbjudande från Dick och den här satsningen känns ny och fräsch.


Vad är den stora skillnaden mellan KMS/Audi och westCoast Racing/BMW? - KMS har direktsupport från Tyskland, det finns bara den bilen som rullar i världen och ingen annan hjälp att få i utvecklingsarbetet. Med BMW har vi en databas och bilar som går över hela världen varje vecka. - Jag har åkt runt Knutstorp i fyra år med understyrning, nu behöver jag inte göra det längre.


Robin Rudholm gjorde ett succéartat återtåg till STCC förra året. Han övertygade på försäsongstesterna och var nära att vinna de två första deltävlingarna. Nästa år fortsätter han i westCoast, får lära sig den nya BMW-modellen och duellera och samarbeta med Ekblom istället för den flygande holländaren Duncan Huisman. - Den här satsningen känns som en oerhört stor utmaning. Skulle inte byta ut den här sitsen mot något annat, säger Robin och fortsätter: - Förra året öppnade vi starkt, men visste att den nya BMW-modellen skulle komma allt starkare på slutet av säsongen. Det gjorde de också, men nu har vi rätt förutsättningar att vara med hela säsongen och på allvar köra om att återta SM-guldet till teamet.


Teamet backas nu upp av främst Tools som går in och säkerställer nästa års budget tillsammans med BMW Sverige och några rad andra företag.


Teamet siktar på att vara igång och testa i februari, mars med eventuellt några utlandstest. - Vi kommer att börja testa tidigt. Det känns riktigt bra att vi kan sitta här den 12 december och ha allting klart. Det ger oss arbetsro att förbereda oss väl inför kommande säsong. Det behövs i det här mästerskapet, avslutar Dick Jönsson-Wigroth.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08