23948sdkhjf

Mercedes B170 NGT kan köras på bensin samt natur- och biogas

I årets Miljöbästa Bil tar Gröna Bilister nya grepp. Användarperspektivet lyfts upp, och resultatet blir en lista över Sveriges bästa bilar – både ur miljö- och säkerhetssynpunkt. För första gången utses vinnarna av en extern jury, och bara riktigt säkra miljöbilar finns med i urvalet.

Parallellt med introduktion av B 170 NGT moderniserar Mercedes-Benz B-Klassen med ny front- och bakparti samt sidor. Även interiören genomgår en försiktig uppfräschning. Genom att ytterligare förfina motortekniken sänks B-Klassens bränsleförbrukning med upp till sju procent. Mercedes B170 NGT kan köras på bensin samt natur- och biogas. Oavsett bränsle ger tvålitersmotorn 115 hästkrafter/85 kiloWatt och den drar 7,2 l bensin respektive 4,9 kg naturgas per 100 km, förbrukningen av biogas varierar beroende på gasens energiinnehåll. Koldioxidutsläppen (CO2) ligger på 173 g/km med bensindrift och 135 g/km med naturgasdrift medan körning på biogas inte medför några som helst fossila CO2-utsläpp beräknat enbart på bilens körning. Till B 150 och B 170 i BlueEfficiency-utförande ingår ett start-stop-system som väsentligen sänker förbrukningen - i synnerhet i stadstrafik. Med hjälp av dels en sammanbyggd startmotor/generator, dels optimerad styrning av batteriladdningen - sker mest under motorbromsning - minskas förbrukningen för B 150 (70 kW/90 hk) med sex procent till 5,1 l/100 km. Vinsten är naturligtvis relativt sätt större i stadskörning och kan uppgå till tio ca tio procent. Mercedes B-Klass är den första bil i mellanklassen som försetts med miljöcertifikat; 40 000 processer från planering till skrotning har gått igenom och givit den ISO godkännande 14062 "Design for the Environment". Mercedes-Benz gör som bilföretaget är känt för, successiva insatser för att hjälpa föraren och öka säkerheten. B-Klass kan från och med i höst förses med ett parkeringssystem som hjälper föraren dels att hitta en lämplig lucka, dels själv backar in i luckan med hjälp av den elektrohydrauliska servostyrningen. Det enda föraren behöver göra är att sköta pedalerna. Blir föraren tvungen att nödbromsa bilen kopplas med automatik blinkande stopplyktor in och bringas bilen till stillastående efter nödbromsningen kopplas även varningsblinkers på. Det var CVF-mässan som Mercedes B170 NGT visades som färdig bil för första gången, i höstas ingick den som experimentbil på bilsalongen i Frankfurt under rubriken "The Road To The Future"; fritt översatt Vägen framåt. Mercedes B170 NGT är baserad på den framhjulsdrivna B-Klass som funnits på marknaden i tre år och som sålts i över 350 000 exemplar. Kompletteringen med gastankar, rör och tekniken i motorrummet påverkar inte den del av bilen som är gjord för körning med bensin. Innerutrymmena är också oförändrade. Tack vare uppbyggnaden med dubbla golv finns det plats för gastankar dels mellan dem, dels i reservhjulsbaljan. B170 NGT rymmer 16 kg gas i fem tankar och bensintanken rymmer 54 liter. Det ger en sammanlagd räckvidd på drygt 100 mil; blandad körning. Jämfört med de B-Klass minskar bagagevolymen med 128 liter till 422 liter men möblerbarheten förblir oförändrad. Anslutningen för gaspåfyllningen sitter under samma lock som täcker bensintanklocket på bilens högra bakskärm. Valet mellan körning på bensin och gas gör föraren enkelt med tangenter på multifunktionsratten. Kör föraren slut på ett av bränslena kopplar bilen automatiskt över till nästa - så länge det finns något att köra på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078