23948sdkhjf

Företagen fortsätter köpa nya bilar

Det är privatbilsköparna som sviker bilhandeln. Företagens andel har enbart minskat bland de märken där privatmarknaden dominerar sedan tidigare.

Medan privatbilsmarknaden har minskat med 36,1 procent de senaste fyra månaderna, minskar företagsmarknaden med marginella 6,2 procent. En effekt av detta är att företagsförsäljningen har ökat i betydelse för bilhandeln. Det presenteras i senaste numret av nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta. - Företagens behov av nya bilar är mer konstant än hos privatpersoner, som är mycket mer konjunkturkänsliga. Men historiskt sett har bilhandeln varit dålig på att marknadsföra sig mot den viktiga företagsmarknaden. För vissa bilmärken är det nu avgörande att de behåller eller till och med ökar sin företagsförsäljning, för att de ska kunna överleva på den krympande svenska bilmarknaden, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilsföretaget Ynnor. Företagens andel har minskat enbart bland de märken där privatmarknaden dominerade redan tidigare. - Amerikanskägda Volvo och Saab har lojala företagskunder att tacka för att den svenska marknaden är så viktig att vi fortfarande tillverkar bilar i Sverige, säger Ronny Svensson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062